RAF 2000, 1990

Wiatrakowiec. Kanada / Republika Południowej Afryki.
Wiatrakowiec RAF 2000 zbudowany z zestawu przez Tadeusza Zwolińskiego. Prezentowany podczas XVI Zlotu Amatorskich Konstrukcji Lotniczych (27- 29.06.1997 r.) w Oleśnicy. (Źródło: Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 8/1997).

RAF 2000 to dwumiejscowy wiatrakowiec, przeznaczony do amatorskiej budowy z zestawów. Zaprojektowany został przez Bernarda J. Haseloha i stanowił rozwój wiatrakowca RAF 1000. Prototyp został oblatany w 1990 r.

Zestawy produkowane były w firmie Rotary Air Force Marketing Inc. w Kanadzie. Jest jednym z niewielu wiatrakowców posiadających certyfikat typu, wydany przez brytyjski Light Aircraft Association. W kwietniu 2007 r. prawa do produkcji i sprzedaży zostały nabyte przez rodzinę Mocke z Afryki Południowej, która założyła firmę UMRTC Eben Mocke, w której podjęli produkcję wiatrakowców.

Wersje:
- RAF 2000 GTX SE- napędzana silnikiem Subaru EJ22 o mocy 97 kW (130 KM),
- RAF 2000 GTX SE FI- wyposażony w ten sam silnik, ale w wersji z wtryskiem paliwa, dzięki czemu był bardziej ekonomiczny,
- RAF 2000 GTX SE FI 2.5- wyposażony w mocniejszy silnik z wtryskiem paliwa Subaru EJ25 o mocy 123 kW (165 KM).

W 1993 r. rosyjska firma Aero-Astra z miasta Żukowski koło Moskwy zakupiła w firmie kanadyjskiej Rotary Air Force Marketing Inc. Wiatrakowiec RAF 2000 z zamiarem wprowadzenia go na rynek rosyjski. Firma stała się także oficjalnym przedstawicielem firmy kanadyjskiej w krajach Wspólnoty Niepodległych Państw. Wiatrakowiec był udany, ale nie był przystosowany do eksploatacji na trawiastych lotniskach. Inżynierowie firmy wprowadzili w jego konstrukcji wiele modyfikacji, m.in. podwozia, elementów systemu sterowania wirnikiem, układu paliwowego i chłodzenia silnika, zamocowania silnika, układu prerotacji wirnika i oszklenia kabiny pilotów. W ciągu kilku następnych lat zmodernizowany wiatrakowiec wykonał dużą ilość lotów.

W Polsce.

W 1996 r. Tadeusz Zwoliński zbudował, z zestawu produkcji kanadyjskiej, wiatrakowiec RAF 2000. Został zbudowany pod nadzorem IKCSP. Do napędu zastosowano silnik samochodowy Subaru 2000 o mocy 100 kW (136 KM).

Wiatrakowiec był jedną z największych atrakcji XVI Zlo­tu Amatorskich Konstrukcji Lotniczych  (27- 29.06.1997 r.) w Oleśnicy. Niestety ze względu na trwający jeszcze pro­ces certyfikacji (trudności były spowodowane brakiem w Polsce przepisów budowy i użytko­wania wiatrakowców), można go było podzi­wiać tylko na ziemi. Właściciel zaprezentował kołowanie i prerotację wirnika.

Dane techniczne RAF 2000 GTX SE FI EJ22 (wg [2]):
Długość- 4,15 m, wysokość- 2,59 m.
Masa własna- 358 kg, masa całkowita- 698 kg.
Prędkość max- 193 km/h, prędkość przelotowa- 113- 129 km/h, prędkość startowa- 48- 56 km/h, prędkość minimalna- 32- 40 km/h, wznoszenie- 6,1 m/s, czas lotu- 4,6 h.

Dane techniczne RAF 2000 GTX SE FI EJ25 (wg [2]):
Długość- 4,15 m, wysokość- 2,59 m.
Masa własna- 367 kg, masa całkowita- 698 kg.
Prędkość max- 225 km/h, prędkość przelotowa- 145 km/h, prędkość startowa- 48- 56 km/h, prędkość minimalna- 32- 40 km/h, wznoszenie- 6,1 m/s, czas lotu- 4,6 h.

Dane techniczne RAF 2000 Aero-Astra (wg [2]):
Średnica wirnika- 9,15 m, długość- 4,15 m, wysokość- 2,5 m.
Masa własna- 254 kg, masa całkowita- 500 kg.
Prędkość max- 185 km/h, prędkość przelotowa- 130 km/h, prędkość startowa- 50 km/h, wznoszenie- 6 m/s, rozbieg- 80 m, zasięg- 600 km, czas lotu- 4 h.

Źródło:

[1] Harke A. "Oleśnica'97". Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 8/1997.
[2] The RAF 2000 Gyroplane.
[3] Koziarczuk L. "Wiatrakowce i helikoptery 1944-2002. Katalog  konstrukcji  wiropłatów  ZSRR, Polski i państw WNP". Wydanie 3. Wydawnictwo Weża-Druk. Łuck 2013.

blog comments powered by Disqus