Buda-Dalszewski Birdman WT-11 "Chinook Plus 2", 1997
W połowie lat 1990- tych Robert Buda oraz Krzysztof Dalszewski postanowili zbudować samolot ultralekki Birdman WT-11 ”Chinook Plus 2”. Początkowo, jak większość wówczas konstruktorów amatorów w Polsce, usiłowali kupić plany tej konstrukcji i dalej radzić sobie samemu. Jednak stanowisko producenta w tej sprawie było nieprzejednane. Musieli zebrać 8 000 dolarów i zakupić przynajmniej najbardziej podstawowy zestaw do samodzielnego montażu. Producent wysłał zestaw z Kanady za pośrednictwem linii British Airways. Przesyłka, która miała być dostarczona do Warszawy w ciągu 7 dni, wędrowała trzy tygodnie. Stan pieczołowicie opakowanego zestawu był opłakany. Na szczęście zestaw nie został uszkodzony.
Budowę samolotu zgłoszono w IKCSP. Inspektorzy nadzoru- dr inż. Włodzimierz Fiks i mgr inż. Bogusław Długosz- z dużą życzliwością odnieśli się do naszego przedsięwzięcia i przez cały czas budowy służyli pomocą. Złożenie konstrukcji zajęło 5 miesięcy codziennej pracy i często nieprzespanych nocy. Jako napęd zastosowano silnik Rotax 503. Taki zespół napędowy nie zapewniał wprawdzie maksymalnych osiągów samolotu, ale był przede wszystkim tani w zakupie. Po zabudowaniu silnika ze śmigłem oraz przyrządów samolot był gotowy do oblotu.
Skutkiem braku polskich przepisów dotyczących samolotów ultralekkich, jedyną możliwą formą zarejestrowania samolotu była kategoria Experimental. Należało opracować szereg dokumentów niezbędnych do tego celu. Spełnienie wszystkich wymagań wiązało się z koniecznością wielokrotnych konsultacji z IKCSP. Sprawy formalne, wraz z przeprowadzeniem prób w locie zajęły ponad rok czasu.
Oblot samolotu WT-11 ”Chinook Plus 2” nastąpił 12.08.1997 r., próby się skończyły na wiosnę 1998 r. Samolot otrzymał znaki SP-FNP. Po raz pierwszy został pokazany publicznie na Zlocie w Łososinie 18.07.1998 r. Na IV Zlocie w Stalowej Woli (7.08.1998 r.), budowniczowie samolotu zajęli I miejsce w konkursie na konstrukcję. Następnie samolot był prezentowany podczas Zlotu w Piotrkowie Trybunalskim (21- 23.08.1998 r.).
"Chinook Plus 2" to samolot o prostej i bezpiecznej konstrukcji, bardzo tani w eksploatacji i obsłudze. Samolot charakteryzuje się bardzo łatwym pilotażem, a przeciągnięty przechodzi w łagodne, stateczne przepadanie.
Dane techniczne WT-11 ”Chinook Plus 2”, silnik Rotax 503 (wg [1]):
Rozpiętość- 9,76 m, długość- 5,39 m, powierzchnia nośna- 14,35 m2.
Masa własna- 176 kg, masa startowa- 410 kg.
Prędkość dopuszczalna- 185 km/h, prędkość max- 145 km/h, prędkość przelotowa- 120 km/h, prędkość przeciągnięcia- 56 km/h, prędkość przeciągnięcia z klapami- 52 km/h, wznoszenie- 5 m/s, doskonałość- 10.
Galeria
Źródło:
[1] Buda R., Dalszewski K. "Mamy Chinooka". Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 10/1998.
[2] Lipiński T. "Czego to ludzie nie wymyślą. Piotrków ‘98". Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 11/1998.