RS-1, ok. 1998
W połowie lat 1990- tych mgr inż. Romuald Sałacki opracował projekt ultralekkiego samolotu sportowego RS-1. Miał być przeznaczony do latania rekreacyjnego. Wg założeń konstruktora miał spełniać następujące wymagania:
- miał być łatwy i przyjemny w pilotażu,
- mieć odpowiednio małą prędkość minimalną,
- mieć prędkość przelotową ok. 150 km/h (jak stwierdził konstruktor: aby w czasie lotu nie wyprzedzały nas Maluchy na szosie),
- cechować się zużyciem paliwa na poziomie samochodu średniej klasy,
- być wyposażony w mechanizację płata (klapy),
- mieć łagodny charakter przeciągnięcia.
Obsługą tego rodzaju statków powietrznych zajmują się, na ogół, ich właściciele. Dlatego konstruktor założył, że statek powietrzny używany do celów typowo rekreacyjnych musi być łatwy także w obsłudze, a więc powinien spełniać następujące warunki:
- konstrukcja musi być możliwie odporna na warunki atmosferyczne,
- dobry dostęp do punktów wymagających przeglądu,
- mała liczba punktów wymagających przeglądu.
Oczywiście, oprócz powyższych warunków istniał jeszcze jeden, bodaj najistotniejszy dla użytkownika, szczególnie na początku: koszt samolotu miał być na rozsądnym poziomie. Zależny jest on w dużym stopniu od tego, z jakich materiałów zostanie wykonany samolot, rodzaju silnika, wyposażenia itp. Zastosowanie materiałów wiąże się też z zapleczem warsztatowym i umiejętnościami jakie posiada budowniczy. Nie zawsze niski jednostkowy koszt materiałów będzie dawał w końcowym rachunku niskie koszty całej konstrukcji, bowiem budowanie w pojedynczym egzemplarzu wymaga uzyskania odpowiednich materiałów w niewielkich ilościach- co samo w sobie może być niekiedy problemem.
Starając się spełnić w większym lub mniejszym stopniu powyższe warunki, Romuald Sałacki zaprojektował lekki samolot amatorski, którego podstawowym materiałem konstrukcyjnym był kompozyt szklano- epoksydowy. Jedynie węzły zamocowania powierzchni sterowych oraz okucia wykonane zostały z duralu bądź ze stali.
Do 1997 r. został wykonany komplet foremników. Opracowana została też dokumentacja techniczna, obliczeniowa i wykonawcza. Samolot miał być budowany według przepisów JAR- VLA. Po zgromadzeniu niezbędnych materiałów miały być rozpoczęte prace przy budowie płatowca. Ze wstępnych obliczeń konstruktora wynikało, że cena (bez silnika) powinna kształtować się na poziomie 40 000 zł.
Brak informacji o dalszych losach projektu.
Konstrukcja.
Dwumiejscowy średniopłat o konstrukcji kompozytowej (kompozyt szklano- epoksydowy).
Skrzydła podparte zastrzałami wykonanymi z rury duralowej o przekroju eliptycznym. Obrys skrzydła prostokątno- trapezowy. Przekładkowy keson wykonano metodą podciśnieniową, dźwigar zabudowany jest bezpośrednio w kesonie. Pasy dźwigara z rowingu szklanego, ścianka- z tkaniny szklanej. Żebra wykonywane w formach negatywowych. Skrzydło zamknięte jest w tylnej części ścianką, do której mocowane są okucia lotek i klap. Lotki i klapy w całości wykonane są metodą podciśnieniową, mają konstrukcję przekładkową.
Kadłub o konstrukcjo skorupowej, kompozytowej, z integralnym statecznikiem pionowym. Wykonany z dwóch połówek klejonych wzdłuż osi podłużnej, formowanych swobodnie w formach negatywowych. Wręgi o konstrukcji przekładkowej, przy czym wręga główna i pomocnicza wzmocnione są sklejką oraz tkaniną modułową w miejscach wprowadzenia okuć skrzydła i zastrzałów. Integralny zbiornik paliwa umieszczony w kadłubie. Ściany boczne części kabinowej wzmocnione przekładką z pianki PCV. Kabina zakryta z miejscami obok siebie. Jednoczęściowa limuzyna kabiny pilotów, wykonana z plexi, podnoszona do góry.
Statecznik poziomy, o konstrukcji skorupowej, przekładkowej, wykonany również metodą podciśnieniową w formach negatywowych. Mocuje się go do kadłuba od spodu, na czterech okuciach. Ster wysokości wyposażony w trymer.
Podwozie trójkołowe z kołem przednim, stałe. Podwozie główne jest kompozytowe z integralnymi owiewkami kół. Hamulce oddzielnie działają na prawe i lewe koło. Przednie podwozie wykonane jest z rur stalowych .
Silnik- przestrzeń w komorze silnika, z przodu kadłuba, została tak pomyślana, aby było możliwe zabudowanie silnika, w zależności od życzeń użytkownika. Mogły to być silniki: od Rotax 447 do Rotax 912.
Dane techniczne RS-1, obliczeniowe (wg [1]):
Rozpiętość- 11,0 m, długość- 6,5 m, powierzchnia nośna- 14,5 m2.
Masa własna- 165 kg, masa startowa max- 460 kg.
Prędkość max- 180 km/h, prędkość przelotowa- 150 km/h, prędkość minimalna- 55 km/h.
Galeria
Źródło:
[1] Sałacki R. "Samolot ultralekki RS-1". Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 1/1998.