Kompol KR, 1991

Wózek do motolotni. Polska.
Firma Kompol produkowała w latach 1990-tych dwa typy wózków do motolotni Kompol KR i Kompol KD. Oba były wytwarzane w 2 wersjach, dając użytkownikowi możliwość wyboru rozwiązania, które najbardziej mu odpowiada. Oba wózki posiadały zunifikowany węzeł zawieszenia skrzydła.

Konstruktorem wózka Kompol KR jest Tomasz Królikowski. Wózek ten, w wersji szkolnej skonstruowano w 1991 r., a sportowej w 1993 r.

Konstrukcja:
Dwumiejscowy wózek motolotni.
Płat- skrzydło Stratus P-2 Standard lub Stratus P-2 Sport, szkielet z rurek duralowych, pokrycie dakronowe. Możliwość montowania innych skrzydeł (np. "Libre" o większej powierzchni lub Stratus E-2).
Kadłub- wózek o konstrukcji z rurek duralowych. Kabina częściowo osłonięta kompozytową owiewką.
Podwozie trójkołowe z przednim kołem, stałe.

Wyposażenie- podstawowe przyrządy pilotażowe.

Silnik- Rotax 503 UL2V o mocy 37 kW (50 KM), Buran o mocy 26 kW (35 KM) lub Limbach 1700 o mocy 50 kW (68 KM), śmigło pchające.

Dane techniczne Kompol KR (wg [1]):
Rozpiętość (Standard i Sport)- 9,6 m, powierzchnia nośna (Standard/Sport)- 13,4/13,0 m2.
Masa skrzydła (Standard/Sport)- 46/47 kg, masa wózka (z silnikiem Rotax 503)- 110 (105) kg, masa startowa (Standard/Sport)- 210-350/210-335 kg.
Prędkość dopuszczalna (Standard/Sport)- 140/145 km/h, prędkość max (Standard/Sport)- 115-120/120-125 km/h, prędkość przelotowa (Standard/Sport)- 70-95/75-100 km/h, prędkość minimalna (Standard/Sport)- 58/57 km/h.

Źródło:

[1] Makowski T. ”Współczesne konstrukcje lotnicze Polski”. Agencja Lotnicza Altair. Warszawa 1996.
blog comments powered by Disqus