Sułkowski "Świerszczyk", 1978

Wiatrakowiec amatorski. Polska.
Wiatrakowiec ”Świerszczyk” Zbigniewa Sułkowskiego- siedzi autor konstrukcji, 1994 r. (Źródło: Koziarczuk L. ”Wiatrakowce i helikoptery 1944-2002”).

W 1978 r. Zbigniew Sułkowski zbudował jednomiejscowy, dwusilnikowy wiatrakowiec amatorski "Świerszczyk". W latach 1989- 1994 był wielokrotnie modernizowany.

Wykonano tylko próby naziemne, kołując naprzeciw wiatru. Lotów nie wykonywano.

Konstrukcja.
Wirnik dwułopatowy, podwieszony na przegubach, sterował się za pomocą dolnego drążka typu samolotowego. Łopaty miały drewniano- metalową konstrukcję z dźwigarem wykonanym z jesionu i sklejki lotniczej o grubości 3 mm. Metalowa taśma przechodziła przez całej długości łopaty i była przykręcona wkrętami.
Rama spawana z rur stalowych rur.
W tylnej części kadłuba zamontowano podwójne usterzenie ogonowe. Każdy statecznik znajdował się w linii ciągu śmigieł.
Podwozie trójkołowe, główne koła o średnicy 400 mm, przednie- 255 mm. Amortyzatory hydropneumatyczne.

Napęd- 2 silniki dwusuwowe, dwucylindrowe, chłodzone powietrzem, samochodowe Trabant o mocy 19 kW (26 KM) każdy. Zespół napędowy wiatrakowca składał się z dwóch oddzielnych silników, które były umieszczone po bokach kadłuba i napędzały drewniane śmigła o średnicy- 1,1 m. Statyczny ciąg jednego silnika- 60 kG, masa jednego silnika ze śmigłem- 40 kg.
Jeden wspólny zbiornik paliwa dla dwóch silników, paliwo podawane grawitacyjnie.

Dane techniczne "Świerszczyk" (wg [2]):
Średnica wirnika- 7 m.

Galeria

  • Wiatrakowiec ”Świerszczyk” w widoku z boku, 1994 r. (Źródło: Koziarczuk L. ”Wiatrakowce i helikoptery 1944-2002”).
  • Wiatrakowiec ”Świerszczyk” w widoku z tyłu, 1994 r. (Źródło: Koziarczuk L. ”Wiatrakowce i helikoptery 1944-2002”).

Źródło:

[1] Polskie konstrukcje amatorskie.
[2] Koziarczuk L. "Wiatrakowce i helikoptery 1944-2002. Katalog  konstrukcji  wiropłatów  ZSRR, Polski i państw WNP". Wydanie 3. Wydawnictwo Weża-Druk. Łuck 2013.
blog comments powered by Disqus