Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 4
(Lotnicza Baza Remontowa, Wojskowa Lotnicza Baza Remontowa, Lotnicze Zakłady Remontowe Nr 4)

Na terenach przyległych do Lotniska Bemowo 27.06.1951 r. uruchomiono wojskową Lotniczą Bazę Remontową. Początkowo remontowano samoloty będące na wyposażeniu Wojska Polskiego, a pamietające zmagania na frontach II wojny światowej: myśliwskie Jakowlew Jak-9P, szturmowe Iljuszyn Ił-10, bombowe Petlakow Pe-2.
W 1954 r. nazwa zakładów została zmieniona na Wojskowa Lotnicza Baza Remontowa. Pierwszym remontowanym samolotem z napędem turboodrzutowym był samolot szkolno- bojowy Jakowlew Jak-17W, później Jakowlew Jak-23. Powstały wówczas specjalistyczne działy remontowe, płatowcowy i silnikowy. Opanowano procesy od demontażu maszyn, remontów silników, remontów płatowców (naprawy, konserwacja, malowanie), po montaż końcowy i próby w locie. Z uwagi na ogromny wzrost ilości eksploatowanego sprzętu w Lotnictwie Polskim, zdecydowano o otwarciu kolejnych lotniczych zakładów remontowych i ich specjalizacje. W Warszawie skupiono się na remoncie silników. Remontowano samoloty: Mikojan MiG-15, MiG-15bis, Lim-1 , Lim-2, Iljuszyn Ił-28.
Remontowano silniki Lis-1 (RD-45), Lis-2 (WK-1,WK-1A, WK-1F). Zwiększano systematycznie zakres prac specjalistycznych. Wprowadzano nowy park maszynowy i aparaturę diagnostyczną. Zbudowano nową halę.
W 1957 r. Zakłady zostały przekształcone z jednostki budżetowej MON w samodzielną ekonomicznie jednostkę podległą resortowi obrony. Nowej jednostce organizacyjnej nadano nazwę Lotnicze Zakłady Remontowe Nr 4. W latach 1960- tych powstały nowe obiekty: wydział remontu osprzętu, elektrycznego i radiowego samolotów, wydział remontu uzbrojenia lotniczego ze strzelnicą do prób strzeleckich działek samolotowych oraz testowania turbinowych silników odrzutowych. Remontowano wówczas również samoloty Lim-5 i PZL Lim-6bis. W latach 1964- 1965 w zakładach przebudowano do wzorca Lim-6bis wycofane z jednostek lotniczych samoloty Lim-5M (49 egz. plus prototyp samolotu Lim-5M).
W 1964 r. zakończono remonty i naprawy samolotów zmieniając jednocześnie główny profil usług na remont i naprawy lotniczych silników turbinowych wojskowych samolotów i śmigłowców oraz ich agregatów i wyposażenia.
W 1982 r. Lotnicze Zakłady Remontowe Nr 4 otrzymały zmieniona nazwę Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 4.
W dniu 26.10.2007 r. został podpisany akt komercjalizacji przedsiębiorstwa państwowego, Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 4 z siedzibą w Warszawie - zostały z dniem 01.01.2008r. przekształcone w spółkę akcyjną Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 4 Spółka Akcyjna. Obecnie są wiodącym w kraju przedsiębiorstwem zajmującym się remontem i serwisem turbinowych jednostek napędowych, zabezpieczając w tym obszarze potrzeby Sil Zbrojnych RP oraz świadcząc usługi dla klientów sektora cywilnego.
Źródło:
[1] Tetera Sz. "Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 4 S.A.". Lotnictwo nr 1/2016.
[2] Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 4 Spółka Akcyjna.