RBWZ S-17, 1915
(Sikorski S-17)

Samolot RBWZ S-17 (Sikorski S-17) skonstruowany został przez Igora Iwanowicza Sikorskiego w wytwórni Russo- Baltiiskij Wagonnyj Zawod (RBWZ) w Petersburgu. Określany był jako dwumiejscowy samolot rozpoznawczy. Zaprojektowany został w układzie dwuprzęsłowego dwupłata. Napędzany był silnikiem Sunbeam "Crusader V-8" o mocy 110 kW (150 KM).
Samolot był podobny poprzedniej konstrukcji RBWZ S-16 i uznawany jest za jego powiększoną wersję. Wg innych źródeł- jego konstrukcja była zbliżona do samolotu Sikorski S-10. Między dolnymi skrzydłami i kadłubem znajdowały szczeliny bez pokrycia w celu poprawienia widoczności w dół.
W 1915 r. zostały zbudowane 2 egz., wg innych źródeł- po jednym samolocie zbudowano w 1915 i 1916 r. W 1916 r. zostały wysłane do Eskadry Statków Powietrznych (Eskadra Wozdusznych Korablej, w skrócie- EWK), gdzie służyły jako samoloty myśliwskie. Z powodu zawodności silników Sunbeam, ich eksploatacja nie była udana.
W Polsce.
Wiosną 1916 r. inż. Witold Jarkowski objął stanowisko dyrektora naczelnego Rosyjsko- Bałtyckiego Zakładu Lotniczego Towarzystwa Akcyjnego (RBWZ)- "Awiabałt" w Piotrogrodzie. Stał się tym samym najbliższym współpracownikiem Igora Iwanowicaz Sikorskiego- głównego konstruktora. Od 1916 r. Jarkowski kierował produkcją, m.in. ciężkich samolotów RBWZ "Ilja Muromiec" oraz samolotów lekkich RBWZ S-16, RBWZ S-17, RBWZ S-19 i RBWZ S-20.
Dane techniczne S-17 (wg [3]):
Rozpiętość- 13,8 m, powierzchnia nośna- 43,5 m2.
Masa własna- 845 kg, masa startowa- 1190 kg.
Galeria
Źródło:
[1] Januszewski S. "Witold Jarkowski. Inżynier aeronauta- pionier lotnictwa". Politechnika Wrocławska. Fundacja Otwartego Muzeum Techniki. Wrocław 2006.
[2] Маслов Михаил "Русские самолеты 1914-1917". Издательство Цейхгауз. 2006.
[3] Уголок неба - Большая авиационная энциклопедия.