E&K Sp. z o.o

Logo firmy E & K Sp. z o.o. (Źródło: E & K Sp. z o.o).

W 1993 r. Andrzej Izdebski otworzył w Lublinie firmę E&K. Początkowo zajmowała się pośrednictwem w zakresie usług lotniczych. Wykonywano loty z nietypowymi ładunkami na trudno dostępne lotniska. W latach 1993 i 1994 firma miała np. wyłączność na obsługę lotniczą rajdu Paryż- Dakar. W tym samym okresie wyczarterowanym w Rosji samolotem dostarczano, niejednokrotnie pod ostrzałem, szwajcarskie dary medyczne do zniszczonego trzęsieniem ziemi Kabulu. Były także loty z ekipami i sprzętem wojsk ONZ do Birmy, transport rozmontowanych śmigłowców z WSK do Nigerii, Korei, Pakistanu, Zjednoczonych Emiratów Arabskich itp.

Prawdopodobnie w 1995 r. firma przejęła z WSK PZL-Świdnik prace nad motolotnią PZL ML-1. W 1997 r. firma E&K przejęła firmę Manor Sp. z o.o. z Płochocina wraz ze spółką Faston- przedstawiciela Rotaxa w Polsce. Przejęto wówczas prawa do rozwoju rodziny jedno­silnikowych, bardzo lekkich samolo­tów SBM (SBM-01/ SBM-02/ SBM-03 i SBM-04) wykonanych z kompozytów po­limerowych. Ich konstruktorem był mgr inż. Wojciech Mądry. Samolot- demonstrator technolo­gii SBM-01 był przygotowywany był wówczas do oblotu. Gotowe było oprzyrządowa­nie technologiczne do produkcji SBM-03, do wszystkich samolotów były wykonane też makiety funk­cjonalne. W Płochocinie ustano­wiony został Zakład Badawczo- Rozwojowy firmy E&K, który dzia­łał obok Punktu Serwisowego Fastonu. Dzięki nowym siłom i środ­kom równocześnie z przygotowa­niami do oblotu SBM-01 przyspie­szono prace nad SBM-02, który ostatecznie nie został zbudowany. SBM-01 został oblatany 09.06.1998 r.

W ZBR Płochocin prowadzono budowę prototypu SBM-03 "Kos". Z początkiem 2001 r. właściciel zdecydował o przeniesieniu zakładu z Płochocina do Świdnika, gdzie prace nad SBM-03 dokończono. Pierwszy lot wykonał 9.06.2001. W 2001 r. firma E&K zapowiadała rozpoczęcie produkcji seryjnej samolotu SBM-03 w wersji VLA pod nową nazwą- SVLA 01 "Kos". Produkcja samolotu nie została podjęta. W 2005 r. mgr. inż. W. Mą­dry przejął prawa do projektu SBM.

Firma E&K uczestniczyła również w programie samolotu szkolno- treningowego dla wojska EM-10 "Bielik", produkowała części do austriackich silników Rotax, elementy do samolotów Diamond H-36 "Dimona i Robin. Zajmowała się również pośrednictwem w sprzedaży statków powietrznych i szkoleniem pilotów.

Konstrukcje:
PZL ML-1, 1995, motolotnia.
SBM-01/ SBM-02/ SBM-03 "Kos 2"/ SBM-04, 1998, ultralekki samolot sportowy.

Źródło:

[1] Aleksandrowicz T. „Ostatni lot Maćka”. Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 1/1999.
[2] E & K Sp. z o.o. - Wizytówki / Dolina Lotnicza.
[3] Krawcewicz K., Mądry W. "Skąd przybywa i dokąd leci Kos?". Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 8/2001.

blog comments powered by Disqus