E&K Sp. z o.o
W 1993 r. Andrzej Izdebski otworzył w Lublinie firmę E&K. Początkowo zajmowała się pośrednictwem w zakresie usług lotniczych. Wykonywano loty z nietypowymi ładunkami na trudno dostępne lotniska. W latach 1993 i 1994 firma miała np. wyłączność na obsługę lotniczą rajdu Paryż- Dakar. W tym samym okresie wyczarterowanym w Rosji samolotem dostarczano, niejednokrotnie pod ostrzałem, szwajcarskie dary medyczne do zniszczonego trzęsieniem ziemi Kabulu. Były także loty z ekipami i sprzętem wojsk ONZ do Birmy, transport rozmontowanych śmigłowców z WSK do Nigerii, Korei, Pakistanu, Zjednoczonych Emiratów Arabskich itp.
Prawdopodobnie w 1995 r. firma przejęła z WSK PZL-Świdnik prace nad motolotnią PZL ML-1. W 1997 r. firma E&K przejęła firmę Manor Sp. z o.o. z Płochocina wraz ze spółką Faston- przedstawiciela Rotaxa w Polsce. Przejęto wówczas prawa do rozwoju rodziny jednosilnikowych, bardzo lekkich samolotów SBM (SBM-01/ SBM-02/ SBM-03 i SBM-04) wykonanych z kompozytów polimerowych. Ich konstruktorem był mgr inż. Wojciech Mądry. Samolot- demonstrator technologii SBM-01 był przygotowywany był wówczas do oblotu. Gotowe było oprzyrządowanie technologiczne do produkcji SBM-03, do wszystkich samolotów były wykonane też makiety funkcjonalne. W Płochocinie ustanowiony został Zakład Badawczo- Rozwojowy firmy E&K, który działał obok Punktu Serwisowego Fastonu. Dzięki nowym siłom i środkom równocześnie z przygotowaniami do oblotu SBM-01 przyspieszono prace nad SBM-02, który ostatecznie nie został zbudowany. SBM-01 został oblatany 09.06.1998 r.
W ZBR Płochocin prowadzono budowę prototypu SBM-03 "Kos". Z początkiem 2001 r. właściciel zdecydował o przeniesieniu zakładu z Płochocina do Świdnika, gdzie prace nad SBM-03 dokończono. Pierwszy lot wykonał 9.06.2001. W 2001 r. firma E&K zapowiadała rozpoczęcie produkcji seryjnej samolotu SBM-03 w wersji VLA pod nową nazwą- SVLA 01 "Kos". Produkcja samolotu nie została podjęta. W 2005 r. mgr. inż. W. Mądry przejął prawa do projektu SBM.
Firma E&K uczestniczyła również w programie samolotu szkolno- treningowego dla wojska EM-10 "Bielik", produkowała części do austriackich silników Rotax, elementy do samolotów Diamond H-36 "Dimona i Robin. Zajmowała się również pośrednictwem w sprzedaży statków powietrznych i szkoleniem pilotów.
Konstrukcje:
PZL ML-1, 1995, motolotnia.
SBM-01/ SBM-02/ SBM-03 "Kos 2"/ SBM-04, 1998, ultralekki samolot sportowy.
Źródło:
[1] Aleksandrowicz T. „Ostatni lot Maćka”. Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 1/1999.
[2] E & K Sp. z o.o. - Wizytówki / Dolina Lotnicza.
[3] Krawcewicz K., Mądry W. "Skąd przybywa i dokąd leci Kos?". Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 8/2001.