RagWing RW2 Special I / RW26 Special II, ok. 1994

W 1987 r. Roger Mann, po zakończeniu służby w United States Air Force, założył firmę lotniczą RagWing Aircraft Designs (znana także pod nazwami RagWing Airplane Company i RagWing Aviation). Zajmowała się ona szkoleniem lotniczym, obsługą samolotów oraz projektowaniem i budową samolotów ultralekkich. Pierwszy model samolotu RW1 Ultra-Piet pojawił się na rynku w 1991 r. Do chwili zamknięcia firmy jesienią 2000 r. oferta firmy obejmowała a 14 różnych modeli samolotów.
Następną konstrukcją ultralekką, która powstała w firmie był samolot RagWing RW2 Special I, który był repliką jednomiejscowego samolotu akrobacyjnego Pitts S-1 "Special". Przeznaczony był do budowy amatorskiej. Później opracowany został samolot ultralekki RagWing RW26 Special II, będący repliką dwumiejscowego samolotu akrobacyjnego Pitts S-2 "Special".
Podobnie jak w przypadku innych samolotów RagWing, RW2 i RW26 posiadają płatowce zbudowane w całości z drewna i pokryte tkaniną lotniczą. Samolot RW2 w wersji opcjonalnej posiadał kadłub kratownicowy o konstrukcji metalowej, wykonanej z rur stalowych 4130. Podwozie klasyczne stałe, amortyzowane sznurem gumowym.
W samolocie RW2 mogły być montowane silniki o mocy w zakresie od 26 do 48 kW (35 do 65 KM). Standardowe silniki to Kawasaki 440A o mocy 28 kW (38 KM) oraz 2si 460 o mocy 34 kW (45 KM). Montowane były również silniki Rotax 447 o mocy 30 kW (40 KM). Samoloty RW26 napędzane mogą być silnikami o mocy w zakresie od 39 do 75 kW (od 52 do 100 KM). Standardowe silniki to Rotax 503 o mocy 39 kW (52 KM) i Rotax 912S o mocy 75 kW (100 KM).
Do 2000 r. były dostarczane plany samolotów RW2 i RW26 oraz gotowe zestawy do samodzielnej budowy. Po 2000 r. dostępne były tylko plany samolotów.
W Polsce.
W 2014 r. oferowany był do sprzedaży w Polsce samolot ultralekki RagWing RW-2 Special zbudowany na podstawie planów i pod nadzorem IKCSP Bielsko-Biała. Jego budowa została zakończona prawdopodobnie w 2009 r. Do budowy użyte zostały następujące materiały: drewno, sklejka, pokrycie tkaniną syntetyczna typu Ceconite. Do napędu zastosowano silnik Rotax 582 z trójpłatowym, kompozytowym śmigłem Woodcomp Klassic 160/3/L. Posiadał radiostację Microair M760. Został zarejestrowany w Republice Czeskiej i otrzymał znaki OK-OUD 06. Samolot stacjonował Slezský aeroklub Zábřeh.
W 2015 r. samolot był użytkowany w Białej Podlaskiej. Posiadał bardzo ciekawe malowanie ze znakami polskiego lotnictwa wojskowego na skrzydłach oraz godłem 303 Dywizjonu Myśliwskiego na kadłubie. W 2017 r. samolot wystawiony był na sprzedaż w serwisie Allegro.
Konstrukcja.
Jednomiejscowy (RW2) lub dwumiejscowy (RW26) dwupłat o konstrukcji drewnianej lub mieszanej.
Kadłub o konstrukcji drewnianej, wykonany jako konstrukcja kratownicowa typu Pratt. Wariant o konstrukcji metalowej, posiada kadłub kratownicowy wykonany z rur stalowych 4130. Pokrycie tkaniną lotniczą. Kabina zakryta.
Skrzydła o konstrukcji drewnianej, pokryte tkaniną lotniczą. Skrzydła składane dla ułatwienia transportu lub hangarowania.
Podwozie klasyczne stałe.
Silnik:
- RW2- Kawasaki 440A o mocy 28 kW (38 KM) lub 2si 460 o mocy 34 kW (45 KM) albo Rotax 447 o mocy 30 kW (40 KM),
- RW26- Rotax 503 o mocy 39 kW (52 KM) lub Rotax 912S o mocy 75 kW (100 KM).
Dane techniczne RW2 (wg [2]):
Rozpiętość- 5,49 m, długość- 4,47 m, wysokość- 1,65 m, powierzchnia nośna- 11,0 m2.
Masa własna- 126 kg, masa całkowita- 249 kg.
Osiągi (silnik- Kawasaki 440A o mocy 28 kW): prędkość dopuszczalna- 201 km/h, prędkość przelotowa- 113 km/h, prędkość przeciągnięcia- 48 km/h, wznoszenie- 3,8 m/s, pułap- 3000 m, zasięg- 201 km.
Galeria
Źródło:
[1] Allegro.pl – najlepsze ceny, największy wybór i zawsze bezpieczne ....
[2] Downey, Julia „2008 Kit Aircraft Directory”, Kitplanes, Volume 24, Number 12, December 2007.