Pasternak Stanisław
Stanisław Pasternak urodził się w 1937 r. w Gródku Jagiellońskim k. Lwowa.
We Wrocławiu skończył technikum mechaniczne, mieszczące się przy ul. Jemiołowej. Pisał wiersze. Debiutował u Tymoteusza Karpowicza w tygodniku Nowe Sygnały (wg innych źródeł- w tygodnika Odra). Marzył o studiach na filologii polskiej, ale ze świadectwem maturalnym z technikum mechanicznego nie chcieli go przyjąć. Zapisał się do liceum wieczorowego dla pracujących i zdał po raz drugi maturę. Tym razem z przyjęciem na filologię nie miał kłopotów, ale jej nie skończył. Jak sam mówi, przeniósł się na ciekawsze studia i jest absolwentem historii sztuki. Przez pewien czas pracował w dziale malarstwa współczesnego Muzeum Narodowego.
Stanisław Pasternak przygodę z lotnictwem zaczął dzięki modelom. Inspiracją były prace Leonarda da Vinci. Rysunki z anatomią skrzydeł ptaków i wizjami machin latających przyniósł na lekcję kolega. W 1955 r. nie przeszedł badań lotniczo- lekarskich. Diagnoza brzmiała- chwiejny układ krążenia. Na szczęście już w 1958 r. okazało się, że jego układ krążenia przestał się chwiać. Po szkoleniu samolotowym w Krośnie, został pilotem. Był m.in. instruktorem w Aeroklubie Wrocławskim i pilotem zawodowym. Pracował w Zakładzie Usług Agrolotniczych. Latał w Egipcie, Sudanie Etiopii i Iranie. Walczył z szarańczą w Afryce, z muszkami niszczącymi bawełnę w Azji albo stonką w peerelowskich PGR-ach. Za wolantem spędził ponad 7 tys. godzin i wykonał 26 tys. startów.
Po przejściu na emeryturę oddał się swojej drugiej pasji- pisaniu. Debiutował jako poeta w 1958 r., od razu mocno, bo na łamach tygodnika „Odra”. Jest autorem czterech tomików poezji (Słowa i rzeczy, Modlitwa o Annę, Elegie i Opinie), dwa tomy prozy (Nieznajoma, Zapamiętywanie nagiej córki) i powieść Zdjęcia intymne z jednego sezonu. Z jego inicjatywy od 2001 r. przyznawana jest Nagroda Literacka Czterech Kolumn za utwory prozatorskie, poetyckie i eseistyczne. Uroczystość odbywa się w Lutyni k. Wrocławia, gdzie mieszka pan Stanisław.
W 2005 r. zaczął budować własne, szczególne samoloty. Były to dwie repliki pionierskiego samolotu Blériot-XI "La Manche". Budowa pierwszego z nich, w wersji jednomiejscowej, została ukończona w 2009 r. Doświadczenie zdobyte przy budowie tego samolotu zostały wykorzystane przy budowie drugiego, dwumiejscowego egzemplarza. W budowie samolotów uczestniczył również syn Marcin Pasternak, z wykształcenia geograf.
Konstrukcje:
Pasternak Blériot-XI "La Manche", ok. 2014, replika samolotu pionierskiego.
Źródło:
[1] Dziubek Joanna „O samolotach z drewna i pilotach z żelaza”. POVOLI.pl.
[2] Waszczuk Jacek „Budowa Bleriota XI”. PORTAL LOTNICZY - SPOTTER.PL.
[3] Ratajczak Jarek „Legendarny samolot Bleriot z Wrocławia”. Wroclaw.pl.
[4] Jacek Antczak „Pełen odlot po 100 latach”. Gazeta Krakowska - Wiadomości Kraków, Informacje Kraków.