Motolotnia-77/80 "Kormoran", 1977
Pierwsze prace rozpoczęły się w 1975 r. Konstruktor dłuższy czas poszukiwał silnika, ale jak się okazało- takiego jeszcze nie zbudowano. Postanowił zaprojektować i zbudować silnik do lotni samodzielnie. Najwięcej trudności sprawiło śmigło. I tę pracę wykonać sam. Śmigło do lotni musiało być niewielkie, szybkoobrotowe i obliczone dla latających z małą prędkością statków powietrznych. To były dość trudne wymogi, które opóźniały zaprojektowanie właściwego śmigła i zbudowanie odpowiedniego silnika. Lotnia wymagała minimum 25- 30 kG (0,25- 0,29 kN) ciągu, aby mogła wykonać lot co najmniej poziomy. Podczas prób doświadczalnych zniszczył kilka śmigieł. Po wielu eksperymentach wykonał wreszcie śmigło, dzięki któremu uzyskał 40 kG (0,39 kN) ciągu. Wystarczająco dużo, aby zastosować do napędu lotni. Silnik inż. Jerzego Kołeckiego zgłoszony został w szwedzkim Biurze Patentowym (nr 1601161-8) w dniu 3.02.1976 r.
Pierwsze próby w locie Motolotni-77 ”Kormoran” konstruktor przeprowadził 9.06.1977 r. (wg innych danych- w marcu 1977 r.) w Sztokholmie. Przeleciał wówczas odległość 400 m na wysokości 20 m. W następnych lotach uzyskał odległości 800 i 1000 m. Przelot na odległość kilometra trwał nieco powyżej 60 sekund.
Była to konstrukcja udana. Umożliwiała start z terenu płaskiego przy użyciu silnika, wzniesienie się na określoną wysokość i wykonywanie lotów termicznych. Nie było większej różnicy w pilotowaniu lotni zwykłej i z napędem, ale należało opanować technikę posługiwania się dźwignią regulacji i prędkości obrotowej. Loty na lotni z silnikiem plecakowym były ryzykowne dla lotniarzy początkujących i średnio zaawansowanych. Tylko lotniarze z dużym doświadczeniem, po zapoznaniu się z techniką wykonywania lotów na Motolotni-77 pod okiem instruktora, mogli przystąpić do latania na niej.
Do wiosny 1978 r. Jerzy Kołecki wykonał wiele lotów na Motolotni-77. W każdej wolnej chwili prowadził doświadczenia. Motolotnia spisywała się znakomicie, silnik pracował bez zarzutu i wszystkie loty zakończyły się bez niespodzianek.
Dalszym rozwojem konstrukcji była Motolotnia-79/80 ”Orzeł Biały”.
Konstrukcja napędu:
Silnik- opracowany przez Jerzego Kołeckiego, dwusuwowy o mocy 12 kW (15 KM) przy 10 000 obr/min, stopień sprężania- 10:1. (wg innych źródeł- do budowy napędu motolotni użyty został silnik Chrysler o mocy 7,4 kW, mający 8000 obr./min, masę 6 kg, który zużywał ok. 4,5 dm3 paliwa na godzinę lotu).
Konstrukcja nośna ze stali lotniczej, spawana w osłonie argonu. Śruby i nakrętki- również ze stali lotniczej.
Wyposażenie- wysokościomierz, prędkościomierz i wariometr.
Dane techniczne Motolotni-77 (wg [2]):
Prędkość optymalna- 40 km/h, prędkość minimalna- 10 do 25 km/h, wznoszenie- ok. 1 m/s, czas lotu ze zbiornikiem o pojemności 2 dm3 paliwa- 30 min., czas lotu ze zbiornikiem o pojemności 4 dm3 paliwa- 1 h.
Galeria
Źródło:
[1] Wojciechowski J. ”Ultralekkie szybowce i samoloty”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1986.[2] Malinowski T. "Polak konstruktorem motolotni". Skrzydlata Polska nr 28/1978.