Zeppelin LZ-120 "Bodensee", 1919
W Polsce.
W latach 1919- 1921, w okresie formowania się Państwa Polskiego po zakończeniu I wojny światowej, wybuchły na Górnym Śląsku trzy konflikty zbrojne między ludnością polską i niemiecką: I powstanie śląskie- od 16.08. do 24.08.1919 r., II powstanie śląskie- od 19/20.08. do 25.08.1920 r. i III powstanie śląskie- od 2/3.05.do 5.07.1921 r.
W okresie walk obie zwaśnione strony prowadziły działania lotnicze nad Górnym Śląskiem. Zależnie od okresu i fazy rozwoju wydarzeń, działania miały charakter bojowy lub demonstracyjny. Nad Śląskiem i sąsiednimi ziemiami operowały zarówno swoje jak i obce statki powietrzne różnych klas, od lekkich dwupłatów łącznikowych do olbrzymów Zeppelina włącznie. Obszar operacyjny obejmował Górny i Dolny Śląsk oraz Śląsk Cieszyński. Najwięcej lotów wykonano nad terenami objętymi później plebiscytem, przylegającymi do granicy państwa od ziemi częstochowskiej przez Zagłębie Dąbrowskie, ziemie oświęcimskie aż po Śląsk Cieszyński.
Zdarzeniem dużej miary był incydent mający miejsce 13.04.1921 r. W dniu tym duży sterowiec niemiecki krążył przez 2 godziny nad Częstochową niepokojąc mieszkańców. Był to jedyny posiadany wówczas przez Niemców Zeppelin LZ-120 (D-l) "Bodensee". Olbrzym wylądował w końcu (jak się później okazało, przymusowo) na łąkach nie opodal miasta. Załoga składająca się z 3 oficerów i 10 żołnierzy została zatrzymana przez okolicznych mieszkańców otaczających w krąg Zeppelina. Lotnicy zostali przekazani następnie żandarmerii wojskowej, która przeprowadziła śledztwo. U zatrzymanych zakwestionowano aparaty fotograficzne z obiektywami o długiej ogniskowej, naświetlone klisze i mapy sztabowe z naniesionymi miejscami rozlokowania wojsk. Zdarzenie odbiło się szerokim echem, a w świat podała je agencja Reutera z Warszawy. Leżąca w odległości 18 km od granicy Częstochowa stanowiła obok Zagłębia Dąbrowskiego zaplecze powstań śląskich.
Sterowiec zatrzymany w tych okolicznościach stanowił zdobycz i powiększyłby niechybnie wyposażenie naszej floty napowietrznej. Był to jednak statek zbudowany przez Niemców już po wojnie, z przeznaczeniem dla aliantów, w ramach odszkodowań wojennych. Międzyaliancka komisja nadzoru i rozdziału reparacji zwróciła się zatem do rządu polskiego o zwrot zatrzymanego sterowca, który wkrótce wykonał lot spod Częstochowy via Wrocław do portu sterowcowego Ciampino pod Rzymem, gdzie został przekazany 3.07.1921 r. lotnictwu włoskiemu pod nazwą "Esperia".
Źródło:
[1] Morgała A. "Działania lotnictwa nad Śląskiem 1918-1921". Lotnictwo Aviation International nr 11-12/1991.