Kurczyński- urządzenie służące jako maszyna latająca, pojazd lądowy i pływający, 1913
W 1913 r. Włodzimierz Kurczyński, kupiec z Warszawy, uzyskał patent francuski Nr 462243 na "rower uniwersalny". Miała to być "awietka" przystosowana do poruszania się w powietrzu, na wodzie i lądzie. Na ramie rowerowej osadzony był płat. Obręcze kół rowerowych obiegał pas, na którym umieszczono szereg łopatek uchylających się z chwilą, gdy osiągały linię łączącą od dołu okręgi kół. Działają one jak koło napędowe statku na wodzie lub w powietrzu.
W 1914 r. Kurczyński uzyskał patent belgijski Nr 267037 na "urządzenie służące równocześnie jako maszyna latająca, pojazd lądowy i pływający". Układ napędowy na wodzie stanowi koło łopatkowe. Łopatki mogą też być mocowane na pasie bez końca przechodzącym przez dwa bębny. Zarówno w jednym, jak i w drugim przypadku pracują w odpowiedniej obudowie. Z wałami bębnów są łączone śmigła ciągnące, umożliwiające napęd pojazdu w powietrzu. Do ruchu po ziemi służy dwukołowe podwozie tylne oraz bębny kół łopatkowych (ze zdemontowanymi łopatkami lub pasem łopatkowym) usytuowane tak, iż wystają poniżej dolnej krawędzi pływaków. Można również stosować niezależne podwozia przednie i tylne, kołowe o napędzie z centralnie umieszczonego w pojeździe silnika przez transmisję pasową. Rozwiązania techniczne płata nośnego są tutaj analogiczne jak we wcześniejszym patencie francuskim, z tym że tam układ pojazdu powietrzno- wodno- lądowego związano z konstrukcją konwencjonalnego roweru.
Źródło:
[1] Januszewski S. "Pojazdy przekształcalne". Lotnictwo Aviation International nr 3/1991.