Albatros WT-8 "Excel", 1998
Budowa samolotu (nr fabr.00398) została ukończona w 1998 r.
W Polsce.
W 2011 r. osoba prywatna zakupiła samolot od poprzedniego właściciela. Po sprowadzeniu do Polski został, w okresie 29.11.2014- 14.02.2015 r., poddany przeglądowi i modyfikacjom. Samolot posiadał znaki rozpoznawcze OK-QUR09. Od chwili ich zakończenia do września 2015 r. samolot wylatał ok. 11 h. W dniu 18.09.2015 r., w wyniku awarii, samolot lądował przymusowo w okolicy wsi Zagaje Smrokowskie k/Miechowa. W wyniku tego zdarzenia statek powietrzny został poważnie uszkodzony, na szczęście jego pilot nie odniósł żadnych obrażeń.
Konstrukcja.
Dwumiejscowy wolnonośny grzbietopłat o konstrukcji mieszanej.
Płat kompozytowy o profilu UA(2)-180, wyposażony w klapy 3- położeniowe.
Kadłub skorupowy kompozytowy w części kabinowej (przedniej), kratownicowy metalowy spawany w części środkowej i kompozytowy w układzie dwubelkowym w części tylnej.
Podwozie trójkołowe z kółkiem przednim, stałe. Podwozie główne z jednoczęściową golenią sprężystą kompozytową.
Silnik - Subaru EA81 z przekładnią z paskiem klinowym. Śmigło w układzie pchającym.
Dane techniczne WT-8 (wg [2]):
Masa startowa- 480 kg.
Galeria
Źródło:
[1] Liwiński J. ”Rejestr polskich statków powietrznych 2016”. Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 2/2016.
[2] "Raport końcowy z badania poważnego incydentu samolotu ultralekkiego Albatros WT-8 Excel; OK-QUR09; 18 września 2015 r., Zagaje Smrokowskie k/Miechowa". Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych. Warszawa, dnia 21 stycznia 2016 r.
[2] "Album ilustracji z poważnego incydentu samolotu ultralekkiego Albatros WT-8 Excel; OK-QUR09; 18 września 2015 r., Zagaje Smrokowskie k/Miechowa". Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych. Warszawa, dnia 21 stycznia 2016 r.