Kocjan "Sroka", 1934

Szybowiec treningowy. Polska.
Szybowiec treningowy ”Sroka”. (Źródło: Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939”. Wydawnictwa Komunikacji i Łączności. Warszawa 1977).
Inż. Antoni Kocjan zaprojektował w drugiej połowie 1933 r. szybowiec treningowy "Sroka". W celu uproszczenia prac nad szybowcem, dano mu kadłub i usterzenie będące modyfikacją tych elementów od "Komara". Budowę prototypu zakończyły Warsztaty Szybowcowe na wiosnę 1934 r. Szybowiec został oblatany 14.04.1934 r. (start za samochodem). Próby w locie potwierdziły osiągi obliczeniowe oraz wykazały, że szybowiec jest prawidłowy i łatwy w pilotażu. Prototyp "Sroki" był w 1934 r. używany w Szkole Szybowcowej w Bezmiechowej. Dobre własności pilotażowe i duża wytrzymałość spowodowały, że weszła do produkcji seryjnej dla aeroklubów oraz szkół szybowcowych i stała się podstawowym szybowcem do szkolenia w lotach holowanych oraz do początkowego treningu.

Warsztaty Szybowcowe A. Kocjana wykonały ok. 35 egz. Informacja, że Śląskie Warsztaty Szybowcowe w Bielsku zbudowały dalsze 20 egz. jest błędna. Na początku 1937 r. ITL stwierdził konieczność zmiany lotek Friese na zwyczajne, wg rysunków opracowanych w Warsztatach Szybowcowych. Przeróbkę szybowców dokonywano przy okazji remontów w warsztatach aeroklubów i szkół szybowcowych. "Sroki" były produkowane do wybuchu wojny w 1939 r. Prawdopodobnie wszystkie uległy zniszczeniu we wrześniu 1939 r.

Konstrukcja:
Jednomiejscowy zastrzałowy górnopłat o konstrukcji drewnianej.
Płat prostokątny z zaokrąglonymi końcami, dwudzielny, dwudźwigarowy z wykrzyżowaniem między dźwigarami. Keson sklejkowy do pierwszego dźwigara. Część zadźwigarowa kryta płótnem. Płat podparty zastrzałami o kształcie V. Lotki różnicowe typu Friese, kryte płótnem.
Kadłub o przekroju sześciokątnym, półskorupowy, kryty sklejką. Kabina odkryta.
Usterzenie poziome płytowe, dwudzielne. Stery do dźwigarów kryte sklejką, część zadźwigarowa kryta płótnem.
Podwozie płozowe.

Dane techniczne "Sroka" (wg [1]):
Rozpiętość- 11,48 m, długość- 6,2 m, wysokość- 1,7 m, powierzchnia nośna- 15,3 m2.
Masa własna- 96 kg, masa użyteczna- 82 kg, masa całkowita- 178 kg.
Prędkość minimalna- 42 km/h, doskonałość przy prędkości optymalnej 64 km/h- 18, opadanie minimalne przy prędkości ekonomicznej 48 km/h- 0,87 m/s.

Galeria

  • Szybowiec ”Sroka”, rysunek w rzutach. (Źródło: Glass Andrzej ”Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939”).

Źródło:

[1] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1977.
blog comments powered by Disqus