Kocjan "Sroka", 1934

Warsztaty Szybowcowe A. Kocjana wykonały ok. 35 egz. Informacja, że Śląskie Warsztaty Szybowcowe w Bielsku zbudowały dalsze 20 egz. jest błędna. Na początku 1937 r. ITL stwierdził konieczność zmiany lotek Friese na zwyczajne, wg rysunków opracowanych w Warsztatach Szybowcowych. Przeróbkę szybowców dokonywano przy okazji remontów w warsztatach aeroklubów i szkół szybowcowych. "Sroki" były produkowane do wybuchu wojny w 1939 r. Prawdopodobnie wszystkie uległy zniszczeniu we wrześniu 1939 r.
Konstrukcja:
Jednomiejscowy zastrzałowy górnopłat o konstrukcji drewnianej.
Płat prostokątny z zaokrąglonymi końcami, dwudzielny, dwudźwigarowy z wykrzyżowaniem między dźwigarami. Keson sklejkowy do pierwszego dźwigara. Część zadźwigarowa kryta płótnem. Płat podparty zastrzałami o kształcie V. Lotki różnicowe typu Friese, kryte płótnem.
Kadłub o przekroju sześciokątnym, półskorupowy, kryty sklejką. Kabina odkryta.
Usterzenie poziome płytowe, dwudzielne. Stery do dźwigarów kryte sklejką, część zadźwigarowa kryta płótnem.
Podwozie płozowe.
Dane techniczne "Sroka" (wg [1]):
Rozpiętość- 11,48 m, długość- 6,2 m, wysokość- 1,7 m, powierzchnia nośna- 15,3 m2.
Masa własna- 96 kg, masa użyteczna- 82 kg, masa całkowita- 178 kg.
Prędkość minimalna- 42 km/h, doskonałość przy prędkości optymalnej 64 km/h- 18, opadanie minimalne przy prędkości ekonomicznej 48 km/h- 0,87 m/s.
Galeria
Źródło:
[1] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1977.