Stemme ASP S15, lata 2000- ne

Motoszybowiec obserwacyjno- rozpoznawczy. Niemcy.
Motoszybowiec obserwacyjno- rozpoznawczy Stemme ASP S15. (Źródło: ”Stemme AG”).
Motoszybowiec obserwacyjno- rozpoznawczy Stemme ASP S15 został opracowany w firmie Stemme AG.

Wyposażony został w wyspecjalizowaną aparaturę optoelektroniczną, zdolną w dzień i w nocy rejestrować i przekazywać zarejestrowane obrazy na ziemię do stacji bazowej w czasie zbliżonym do rzeczywistego.

Europejskie władze lotnicze (EASA) wydały świadectwo typu w październiku 2013 r. Przewidywano w przyszłości możliwość ich przekształcenia w statki bezzałogowe.

W Polsce.

Polscy konstruktorzy brali udział w pracach koncepcyjnych nad samolotem Stemme ASP S15. Natomiast firma z Bielska Białej produkuje do nich między innymi elementy kompozytowe do maszyny.

W dniu 8.10.2014 r. podpisany został z polsko- niemieckim konsorcjum kontrakt na dostawę 2 specjalnie wyposażonych w dedykowane systemy optoelektroniczne (spółki AEC Air Support) motoszybowców Stemme ASP S15. Umowa obejmuje także szkolenie załóg Lotniczego Oddziału Straży Granicznej, a także wsparcie techniczne ich użytkowania. Motoszybowce Stemme operować miały z dwóch baz Straży Granicznej, patrolując z południa i z północy nasze wschodnie granice podczas długich- ponad 20- godzinnych- i bardzo cichych lotów na dużej wysokości. W tym samym roku polskie załogi rozpoczęły szkolenie w RFN w bazie Strauberg pod Berlinem. Cały system miał osiągnąć zdolność operacyjną w maju 2015 r.

Zakup motoszybowców został sfinansowany za pomocą części dużego pakietu Funduszu Granic Zewnętrznych Unii na lata 2014- 2015 o wysokości 92 mln zł.

Motoszybowce dostarczone do Polski otrzymały znaki rejestracyjne SP-VSO i SP- VSP.

Konstrukcja.
Dwumiejscowy górnopłat o konstrukcji kompozytowej.
Kabina zakryta z miejscami obok siebie.
Podwozie trójkołowe z kołem przednim, chowane w locie.

Wyposażenie- pod kabiną zabudowano głowicę obserwacyjną z kamerą termowizyjną i pasma widzialnego. Maksymalnie pod kadłubem można podwiesić wyposażenie o masie 80 kg. Motoszybowiec jest też wyposażony w 2-osiowy automatyczny układ sterowania lotem.

Silnik- typu boxer Rotax 914 F2 o mocy startowej 84,5 kW (113 KM), zabudowany za kabiną załogi.

Dane techniczne Stemme ASP S15 (wg [3]:
Rozpiętość- 18,0 m, a długość- 8,52 m, wysokość- 2,45 m, powierzchnia nośna- 17,4 m2.
Masa startowa max- 1100 kg.
Prędkość dopuszczalna- 265 km/h, prędkość przelotowa max- 210 km/h.

Źródło:

[1] "Takie maszyny nie chronią granic żadnego innego państwa w Europie. To stawia nas w światowej czołówce". INNPoland.pl.
[2] "Rewolucyjne statki powietrzne dla SG". Wiadomości - Altair Agencja Lotnicza.
[3] "EASA Type Certificate Data Sheet Stemme ASP S15-1". European Aviation Safety Agency, 2013.

blog comments powered by Disqus