I-31T, 2015
W 2010 r. w ramach europejskiego programu badawczego ESPOSA (Efficient Systems and Propulsion for Small Aircraft) wybrano samolot PZL I-23 "Manager" jako demonstrator samolotu osobowego z napędem turbośmigłowym. Po przebudowie samolot otrzymał nazwę I-31T. Prace prowadzone były w Instytucie Lotnictwa. Samolot zbudowany został zgodnie z przepisami CS-23.
Celem projektu ESPOSA było opracowanie nowych technologii dla małych silników turbinowych do 1000 kW dla potrzeb Lokalnego Transportu Lotniczego (SAT- Small Air Transport), jak również do zastosowań w lotnictwie ogólnym (GA- General Aviation), czy w bezpilotowych aparatach latających (UAS- Unmanned Aerial Systems).
Samolot I-31T otrzymał silnik turbinowy TP-100 produkcji PBS. Pierwszy lot wykonał 11.06.2015 r. Samolot otrzymał znaki rejestracyjne SP-YIL.
Samolot I-31T został zaprojektowany do odbywania lotów dyspozycyjnych w normalnych i trudnych warunkach pogodowych. Umożliwia szkolenie pilotów do lotów według wskazań przyrządów (IFR) oraz startów i lądowań z użyciem radiowego systemu nawigacyjnego wspomagającego pilota w warunkach ograniczonej widoczności (ILS). Samolot może startować i lądować z betonowych, asfaltowych pasów startowych oraz przygotowanych powierzchni trawiastych.
Projektowana wersja I-31P miała być napędzana silnikiem tłokowym.
Konstrukcja.
Czteromiejscowy dolnopłat o konstrukcji kompozytowej.
Struktura samolotu wykonana jest głównie z kompozytów.
Kabina zakryta.
Podwozie trójkołowe z kołem przednim, chowane w locie.
Silnik- turbośmigłowy PBS TP100 o mocy 180 kW (245 KM). Śmigło pięciołopatowe MTV-25-1-D-C-F CFL 180-05.
Dane techniczne I-31T (wg [3]):
Max masa użytkowa- 460 kg, max masa startowa- 1150 kg.
Prędkość max- 295 km/h, prędkość przelotowa- 285 km/h, długość startu, lądowania- 500 m.
Galeria
Źródło:
[1] Wiśniowski W. "XX lat Programu Samolotów Lekkich I Bezpieczeństwa (PSLIB)". Prace Instytutu Lotnictwa Nr 3(236). Warszawa 2014.
[2] "Pierwszy lot I-31T". Lotnicza Polska.
[3] "Instytut Lotnictwa. Research for future".