Short SC.7 "Skyvan", 1963

Samolot transportowy. Wielka Brytania.
Samolot transportowy Short SC.7 ”Skyvan”. (Źródło: Airwolfhound via ”Wikimedia Commons”).

Projekt lekkiego samolotu transportowego o tzw. charakterystykach STOL zakłady Short Brothers rozwinęły jako przedsięwzięcie prywatne w 1959 r. W ro­ku następnym rozpoczęto budowę pierwszego prototypu "Skyvan 1", którego oblot odbył się 17.01.1963 r. Do napędu zastosowano dwa silniki tłokowe Continental GTSIO-520 o mocy 287 kW (390 KM) każdy.

Już pierwsze loty wykaza­ły znaczny niedobór mocy i konieczność znalezienia nowych, mocniejszych zespołów napędowych. W związku z tym zainstalowano dwa silniki turboś­migłowe Turboméca "Astazou II" o mocy 383 kW (520 KM) i jesienią przeprowadzono no­wą serię prób, które wypadły na tyle pomyślnie, iż zakłady Short uzyskały akceptację rządu brytyjskiego na rozpoczęcie produkcji seryjnej. Zanim pierwszy egzemplarz seryjny zdołał opuścić halę montażową, zdecydowano się na zastąpienie silników "Astazou II" jeszcze mocniejszymi "Astazou XII" o mocy 537 kW (730 KM) każdy, z którymi samolot nosił oznaczenie "Skyvan 2". Na przełomie lat 1967/1968 zastosowano nieco słabsze, ale sprawniejsze silniki Garret AiResearch TPE 331-201 o mocy 525 kW (715 KM) każdy, dzięki czemu powstała nowa wersja "Skyvan 3".

Na początku 1970 r. oblatano prototyp pododmiany wojskowej, oznaczonej "Skyvan 3M", różniący się głównie wyposażeniem w radar pogodowy Bendix RDR-100 zbudowany w sekcji dziobowej kadłuba oraz przystosowaniem do transportu ładunków i pojazdów wojskowych, a także zrzutu zaopatrzenia i spadochroniarzy.

W Polsce.

W 2015 r. w Polskim Rejestrze Statków Powietrznych zarejestrowany był jeden samolot Short SC.7 "Skyvan", który posiadał znaki SP-HOP.

Konstrukcja.
Górnopłat zastrzałowy o konstrukcji metalowej.
Usterzenie pionowe podwójne.
Podwozie trójpodporowe z przednim podparciem, stałe.

Źródło:

[1] Liwiński J. ”Rejestr polskich statków powietrznych 2016”. Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 2/2016.
[2] "Short SC. 7 Skyvan". Lotnictwo Aviation International nr 2/1992.

blog comments powered by Disqus