Farman ślizgowiec (H.1, H.2), lata 1920-te

Jeden egzemplarz ślizgowca (hydroglizera) firmy Farman należał do prywatnego właściciela z Bydgoszczy- fabrykanta z Fordonu (niestety brak informacji o jego nazwisku), który udostępniał go kadrze Oficerskiej Szkoły dla Podoficerów w Bydgoszczy, którzy pływali nim po Wiśle.
Latem 1925 r. w Morskim Dywizjonie Lotniczym w Pucku używano również ślizgowca (hydroglisera) typu Farman. Prawdopodobnie został sprowadzony rok- dwa wcześniej- znana jest informacja, że oficerowie MDL pływali ślizgowcami do przystani Marynarki Wojennej w Gdyni- użytkowana tymczasowo od 23.04.1923 r., nim wybudowano port w Gdyni.
Prawdopodobnie ślizgowiec został przekazany do Flotylli Pińskiej w 1925 r., gdzie pływał pod oznaczeniem H.1 lub H.2. Skreślenie sekcji hydrogliserów w MDL nastąpiło na podstawie rozkazu II. wiceministra Spraw Wojskowych L.146.Org z 28.02.1927 r., przeniesienie sekcji hydrogliserów do Flotylli Pińskiej nastąpiło na podstawie rozkazu L.20387/Org.Mob.MDL.
Prawdopodobnie na ślizgowcu Farman wzorowana była konstrukcja ślizgowca zbudowanego w MDL (patrz Ślizgowiec MDL).
Silnik- o mocy 132 kW (180 KM).
Prawdopodobne dane techniczne:
Długość- 11,15 m, szerokość- 3,0 .
Prędkość- 70 km/h.
Galeria
Źródło:
[1] Olejko Andrzej "Zapomniane hydroplany nad Bałtykiem i Polesiem 1924-1937". Wydawnictwo ZP Grupa Sp. z o.o. Warszawa 2008.