Farman ślizgowiec (H.1, H.2), lata 1920-te

Ślizgowiec śmigłowy. Francja.
Ślizgacz (hydroglizer) typu Farman używany we Francji. (Źródło: archiwum).
W Polsce.

Jeden egzemplarz ślizgowca (hydroglizera) firmy Farman należał do prywatnego właściciela z Bydgoszczy- fabrykanta z Fordonu (niestety brak informacji o jego nazwisku), który udostępniał go kadrze Oficerskiej Szkoły dla Podoficerów w Bydgoszczy, którzy pływali nim po Wiśle.

Latem 1925 r. w Morskim Dywizjonie Lotniczym w Pucku używano również ślizgowca (hydroglisera) typu Farman. Prawdopodobnie został sprowadzony rok- dwa wcześniej- znana jest informacja, że oficerowie MDL pływali ślizgowcami do przystani Marynarki Wojennej w Gdyni- użytkowana tymczasowo od 23.04.1923 r., nim wybudowano port w Gdyni.

Prawdopodobnie ślizgowiec  został przekazany do Flotylli Pińskiej w 1925 r., gdzie pływał pod oznaczeniem H.1 lub H.2. Skreślenie sekcji hydrogliserów w MDL nastąpiło na podstawie rozkazu II. wiceministra Spraw Wojskowych L.146.Org z 28.02.1927 r., przeniesienie sekcji hydrogliserów do Flotylli Pińskiej nastąpiło na podstawie rozkazu L.20387/Org.Mob.MDL.

Prawdopodobnie na ślizgowcu Farman wzorowana była konstrukcja ślizgowca zbudowanego w MDL (patrz Ślizgowiec MDL).

Silnik- o mocy 132 kW (180 KM).

Prawdopodobne dane techniczne:
Długość- 11,15 m, szerokość- 3,0 .
Prędkość- 70 km/h.

Galeria

  • Ślizgacz (hydroglizer) typu Farman podczas służby we Flotylli Pińskiej gdzie pływał pod oznaczeniem H.1 lub H.2.Zdjęcie opublikowane w 1928 r. (Źródło: archiwum).

Źródło:

[1] Olejko Andrzej "Zapomniane hydroplany nad Bałtykiem i Polesiem 1924-1937". Wydawnictwo ZP Grupa Sp. z o.o. Warszawa 2008.

blog comments powered by Disqus