Cieślak "Moto-Czapla" ("Dana", SP-2187), 1994
(Borzęcki "Moto-Czapla" (SP-2187))

Motoszybowiec amatorski. Polska.
Motoszybowiec ”Dana” w locie. (Źródło: Patrycja Kochalska via ”Polskie konstrukcje amatorskie”).

W latach 1980-tych szybowiec SZD-10 ”Czapla”, o znakach SP-2187, otrzymał Józef Borzęcki- mieszkaniec Olesna- od Klubu Amatorów Konstruktorów (Aeroklub Opolski). Było to podziękowanie za pomoc przy konstruowaniu i budowie lotniczych konstrukcji amatorskich. J. Borzęcki chciał motoryzować "Czaplę". Do tego celu chciał wykorzystać własny napęd, oparty na dwóch silnikach MZ-250.

Po śmierci Józefa Borzęckiego, szybowiec odkupił Jan Cieślak. ("Czaplę" chciał kupić Paweł Kotasiński, ale tak się złożyło, że otrzymał mieszkanie w bloku i musiał całą gotówkę wpłacić Spółdzielni Mieszkaniowej). Jan Cieślak zabudował w szybowcu  napęd oparty o silnik VW 1200 (wg [2], natomiast wg [1]- był to silnik VW 1600). Wiedzę, jak zabudować napęd zdobył podobno od Zbigniewa Pędziaka. Niektóre źródła podają błędną informację, że konstruktorem motoszybowca był Bogdan Kochalski. Pierwszy lot został wykonany prawdopodobnie w lipcu 1994 r.

J. Cieślak wystawił na sprzedaż motoszybowiec "Moto-Czapla" i i szybowiec SZD-12 "Mucha 100". Szybowiec trafił do Pawła Kotasińskiego. "Moto-Czaplę" odkupili bracia Kochalscy (wg innych źródeł- motoszybowiec użytkowany był przez Bogdana Kochalskiego). Otrzymał wówczas nazwę "Dana", która była namalowana na kadłubie, pod kabiną. Od Kochalskich motoszybowiec odkupił Paweł Kotasiński, który tak wspomina jego dalsze losy: "potrzebne mi było dobre prawe skrzydło "Czapli". Miałem już "Czaplę" odkupioną w Krośnie od pana Guzika. Ta "Czapla" miała uszkodzone właśnie prawe skrzydło. Dokonałem zamiany skrzydeł i "Czaplę" "z Krosna" odkupił Bartek Kota (mieszkaniec Wrocławia). Uszkodzone skrzydło odbudowałem w formie makiety".

Szybowiec "Czapla" (SP-2187) trafiła ostatecznie do Rogowa (Muzeum Fort-Rogowo), bez napędu i z uszkodzonym skrzydłem.

Silnik- samochodowy VW 1200 (wg innych żródeł- VW 1600), zabudowany na stojaku nad kadłubem, śmigło pchające.

Dane techniczne ”Dana” (wg [1]):
Rozpiętość- 16,0 m, długość- 8,73 m, wysokość bez silnika- 1,98 m, powierzchnia nośna- 24,0 m2.

Galeria

  • Napęd 2 x MZ-250 opracowany przez Józefa Borzęckiego. Napęd miał być zamontowany w projektowanym motoszybowcu ”Moto Czapla”. (Źródło: via Paweł Kotasiński).
  • Motoszybowiec  ”Dana” w hangarze. (Źródło: via www.piotrp.de).
  • Uszkodzone skrzydło szybowca ”Czapla” (”z Krosna”). Zamontowane później na szybowcu ”Czapla” znajdujacym się w Muzeum Fort-Rogowo. (Źródło: Copyright Paweł Kotasiński).
  • Uszkodzone skrzydło szybowca ”Czapla” (”z Krosna”). Zamontowane później na szybowcu ”Czapla” znajdujacym się w Muzeum Fort-Rogowo. (Źródło: Copyright Paweł Kotasiński).
  • Uszkodzone skrzydło szybowca ”Czapla” (”z Krosna”). Zamontowane później na szybowcu ”Czapla” znajdujacym się w Muzeum Fort-Rogowo. (Źródło: Copyright Paweł Kotasiński).
  • Szybowiec ”Czapla” (SP-2187) w Muzeum Fort-Rogowo. (Źródło: via Paweł Kotasiński).
  • Samolot amatorski JB-4 ”Skowronek” Józefa Borzęckiego w Oleśnie. Za kabinką ”Skowronka” widoczna przednia część kadłuba ”Czapli” SP-2187. (Źródło: Józef Borzęcki via Paweł Kotasiński).
  • Motoszybowiec Cieślak ”Moto-Czapla”- ”Dana”  (SP-2187) kołujący na start. (Źródło: archiwum).
  • Motoszybowiec Cieślak ”Moto-Czapla”- ”Dana”  (SP-2187) podczas startu. (Źródło: archiwum).

Źródło:

[1] Polskie konstrukcje amatorskie.
[2] Paweł Kotasiński - informacje.
[3] Pod redakcją A. Glassa i T. Murawskiego "Polskie Szybowce 1945-2011. Problemy rozwoju". Wydawnictwo SCG. Bielsko-Biała 2012.

blog comments powered by Disqus