Bölkow Bo 207, 1960

Samolot sportowo- turystyczny. RFN.
Samolot Bölkow Bo 207 (SE-XGX) Andrzeja Gumowskiego, prezentowany w 1992 r. podczas Zlotu Amatorskich Konstrukcji Lotniczych w Oleśnicy. (Źródło: Copyright Edward Niczypor).
W 1959 r. firma Bölkow Entwicklungen KG. przejęła zakłady Klemm Aircraft Company, które produkowały dwumiejscowy samolot sportowo- turystyczny Klemm Kl 107B. W 1959 r. powstała wersja trzymiejscowa Kl 107C, która weszła do produkcji seryjnej (zbudowano 1 prototyp i 29 egz. seryjnych).

W 1959 r. firma Bölkow opracowała czteromiejscową wersję rozwojową Klemm Kl 107D. Samolot otrzymał przeprojektowaną kabinę oraz zmodyfikowane usterzenia. Zbudowano dwa prototypy, z których pierwszy został oblatany 10.10.1960 r. W maju 1961 r. nazwa samolotu została zmieniona na Bölkow F.207. Niedługo potem, bo w lipcu 1961 r. została ponownie zmieniona na onownie wyznaczony jako Bölkow Bo 207.

Pierwszy z 90 samolotów seryjnych Bo 207 został oblatany w dniu 24.05.1961 r. Ich produkcja trwała do 1963 r. Wiele ze zbudowanych samolotów pozostało niesprzedanych. Ostatni samolot zbudowany w 1963 r. nie latał aż do 1.04.1966 r.

Zbudowano również prototyp Bo 207B, wyposażony w trójkołowe podwozie z kółkiem przednim. Prototyp ten znany jest również pod oznaczeniem Bo 214. Pierwszy prototyp Bo 207 został przebudowany na prototyp dwumiejscowej wersji szkolno- treningowej Bo 207T, która nie była dalej rozwijana.

W Polsce.

Właścicielem samolotu Bölkow Bo 207, wyprodukowanego w 1962 r. był Andrzej Gumowski- szwedzki pilot polskiego pochodzenia. Samolot posiadał znaki rejestracyjne SE-XGX. W sierpniu 1990 r. samolot prezentowany był na IX Zlocie Amatorskich Konstrukcji Lotniczych i Sa­molotów Weteranów w Oleśnicy. Samolot ze Szwecji do Oleśnicy przyleciał przez War­szawę. Po lądowaniu gwałtowny podmuch wyrwał z ręki stojącego na skrzydle pilota uchylone do gó­ry drzwi kabiny. Pilot starający się zamknąć ka­binę, próbo­wał je złapać. Stracił równowagę. Dokładając swoją masę do siły wiatru, wyłamał z zawiasów drzwi własnego samolo­tu. Przez połowę następnego dnia, nagrodzony drugim miejscem wśród samolotów weteranów, biało- czer­wony Bölkow stał z kabiną zasło­niętą brezentową płachtą. Drzwi natomiast naprawiali mechanicy z Centralne­go Ośrodka Szkolenia Specjalistów Technicznych Wojsk Lotniczych w Oleśnicy.

Konstrukcja.
Czteromiejscowy wolnonośny dolnopłat o konstrukcji drewnianej.
Kabina zakryta.
Podwozie klasyczne, stałe.

Silnik- Lycoming O-360 o mocy 135 kW (180 KM).

Dane techniczne Bo 207 (wg [2]):
Rozpiętość- 10,81 m, długość- 8,3 m, wysokość- 2,25 m, powierzchnia nośna- 15,4 m 2.
Masa własna- 715 kg, masa całkowita- 1200 kg.
Prędkość max- 255 km/h, prędkość przelotowa- 200 km/h, wznoszenie- 3,6 m/s, pułap- 4300 m, zasięg- 1250 km.

Edward Niczypor

Galeria

  • Samolot Bölkow Bo 207 (SE-XGX) Andrzeja Gumowskiego, prezentowany w 1990 r. na IX Zlocie Amatorskich Konstrukcji Lotniczych i Sa¬molotów Weteranów w Oleśnicy. (Źródło: Skrzydlata Polska nr 38/1990).

Źródło:

[1] Krassowski T. "Weterani i amatorzy". Skrzydlata Polska nr 38/1990.
[2] Taylor, John WR. "Jane's All The World's Aircraft 1965-66". London 1965. Samson Low, Marston.

blog comments powered by Disqus