Fauvel AV-22, 1956

Szybowiec treningowy. Francja.
Szybowiec treningowy Fauvel AV-22. (Źródło: via Konrad Zienkiewicz).

Szybowiec Fauvel AV-22 przeznaczony był do lotów treningowych w warunkach termicznych. Skonstruowany został przez francuskich konstruktorów Charlesa i Jeana Fauvel, w oparciu o doświadczenia uzyskane z popularnym jednomiejscowym szybowcem bezogonowym Fauvel AV-36 "Monobloc". Prototyp został oblatany 5.04.1956 r.

Charakterystyczną cechą sylwetki AV-22 jest odwrotny skos skrzydeł, niespotykany przedtem w konstrukcji bezogonowców. Zastosowano profil zmodyfikowany Fauvel 2.

W Polsce.

Z okazji pobytu na XXIII Międzynarodowym Salonie Lot­niczym w Le Bourget (12- 21.06.1959 r.) polscy szybownicy wykonali loty zapoznawcze na bezogonowych szybowcach Fauvel AV-22 i  Fauvel AV-36 "Monobloc". Loty były wykonywane na lotnisku aeroklubowym w Chavenay k. Paryża.

Loty na dwumiejscowym szybowcu Fauvel AV-22  mgr inż. Irena Kaniew­ska i mgr inż. Stanisław Skrzydlewski odbyli kolejno z inż. Georges Abrial. Również Jerzy R. Konieczny, redaktor naczelny tygodnika Skrzydlata Polska, wykonał lot na bezogonowcu AV-22 w towarzystwie Erika Neslera. Już pierwszy lot przekonał Polaków, że szybowiec zachowuje się całkiem normalnie, a jego lot w powietrzu nie różni się od szybowca ortodo­ksyjnego o klasycznych kształtach.

Konstrukcja.
Płat dwudzielny posiada ster wysokości z klapką wy­ważającą, niewielkie dwudzielne lotki oraz hamulce aero­dynamiczne wychylane tylko z dolnej powierzchni skrzydeł. Konstrukcja skrzydeł drewniana z dźwigarem umieszczonym w 30% cięciwy. Rozstaw żeber 10 cm z międzyżebrami kesonowymi. Przednia część skrzydeł pokryta sklej­ką, tylna-płótnem. W kesonie mieszczą się dwa obszerne bagażniki, dostępne w czasie lotu z tylnej kabiny.
Kadłub konstrukcji drewnianej pokryty sklejką I częściowo płótnem. Tylna część kadłuba jest spłaszczona i przechodzi w statecznik pionowy z centralnym sterem kierunku. Kabina zakryta. Drugi pilot jest umieszczony w środku ciężkości szy­bowca w locie, co pozwala loty zarówno w pojedyncza jak i w podwójnej obsadzie bez dodatkowego wyważenia. Tylna kabina jest podniesiona ok. 30 cm w stosunku przedniej, celem zapewnia dobrej widoczności wspólnej tablicy przyrządów.
Szybowiec posiada płozę oraz kółko o rozmiarach wyposażone w hamulec.

Dane techniczne AV-22 (wg [2]):
Rozpiętość- 15,04 m, długość- 5,1 m; powierzchnia nośna- 21,75 m2.
Masa własna- 225 kg, masa w locie (1 pilot)- 308 kg, masa w locie (2 pilotów)- 391 kg.
Osiągi teoretyczne (1pilot / 2 pi­lotów): pręd­kość min.- 45 / 51 km/h, max doskonałość- 25 / 25, minimalna prędkość opadania- 0,76 / 0,86 m/s, prędkość opadania przy 100 km/h- 1,38 m/s (wersja dwuosobowa).

Galeria

  • Fauvel AV-22, rysunek w trzech rzutach. (Źródło: Skrzydlata Polska).
  • Inż. Skrzydlewski wraz z inż. Abrialem (z tyłu) przed startem do i ot zapoznawczego na AV-22 na lotnisku w Chavenay, 1959 r.  (Źródło: Skrzydlata Polska nr 34/1959).
  • Konstruktor i pilot inż. Kaniewska wraz z inż. Abrialem (z tylu) w kabinie dwumiejscowego szybowca AV-22. Lotnisko w Chavenay, 1959 r.  (Źródło: Skrzydlata Polska nr 34/1959).

Źródło:

[1] Konieczny J. R. „Na bezogonowcach w Chavenay”. Skrzydlata Polska nr 34/1959.
[2] (A.Z.) „Dwumiejscowy szybowiec bezogonowy AV-22”. Skrzydlata Polska nr ?.
blog comments powered by Disqus