Fauvel AV-22, 1956
Szybowiec Fauvel AV-22 przeznaczony był do lotów treningowych w warunkach termicznych. Skonstruowany został przez francuskich konstruktorów Charlesa i Jeana Fauvel, w oparciu o doświadczenia uzyskane z popularnym jednomiejscowym szybowcem bezogonowym Fauvel AV-36 "Monobloc". Prototyp został oblatany 5.04.1956 r.
Charakterystyczną cechą sylwetki AV-22 jest odwrotny skos skrzydeł, niespotykany przedtem w konstrukcji bezogonowców. Zastosowano profil zmodyfikowany Fauvel 2.
W Polsce.
Z okazji pobytu na XXIII Międzynarodowym Salonie Lotniczym w Le Bourget (12- 21.06.1959 r.) polscy szybownicy wykonali loty zapoznawcze na bezogonowych szybowcach Fauvel AV-22 i Fauvel AV-36 "Monobloc". Loty były wykonywane na lotnisku aeroklubowym w Chavenay k. Paryża.
Loty na dwumiejscowym szybowcu Fauvel AV-22 mgr inż. Irena Kaniewska i mgr inż. Stanisław Skrzydlewski odbyli kolejno z inż. Georges Abrial. Również Jerzy R. Konieczny, redaktor naczelny tygodnika Skrzydlata Polska, wykonał lot na bezogonowcu AV-22 w towarzystwie Erika Neslera. Już pierwszy lot przekonał Polaków, że szybowiec zachowuje się całkiem normalnie, a jego lot w powietrzu nie różni się od szybowca ortodoksyjnego o klasycznych kształtach.
Konstrukcja.
Płat dwudzielny posiada ster wysokości z klapką wyważającą, niewielkie dwudzielne lotki oraz hamulce aerodynamiczne wychylane tylko z dolnej powierzchni skrzydeł. Konstrukcja skrzydeł drewniana z dźwigarem umieszczonym w 30% cięciwy. Rozstaw żeber 10 cm z międzyżebrami kesonowymi. Przednia część skrzydeł pokryta sklejką, tylna-płótnem. W kesonie mieszczą się dwa obszerne bagażniki, dostępne w czasie lotu z tylnej kabiny.
Kadłub konstrukcji drewnianej pokryty sklejką I częściowo płótnem. Tylna część kadłuba jest spłaszczona i przechodzi w statecznik pionowy z centralnym sterem kierunku. Kabina zakryta. Drugi pilot jest umieszczony w środku ciężkości szybowca w locie, co pozwala loty zarówno w pojedyncza jak i w podwójnej obsadzie bez dodatkowego wyważenia. Tylna kabina jest podniesiona ok. 30 cm w stosunku przedniej, celem zapewnia dobrej widoczności wspólnej tablicy przyrządów.
Szybowiec posiada płozę oraz kółko o rozmiarach wyposażone w hamulec.
Dane techniczne AV-22 (wg [2]):
Rozpiętość- 15,04 m, długość- 5,1 m; powierzchnia nośna- 21,75 m2.
Masa własna- 225 kg, masa w locie (1 pilot)- 308 kg, masa w locie (2 pilotów)- 391 kg.
Osiągi teoretyczne (1pilot / 2 pilotów): prędkość min.- 45 / 51 km/h, max doskonałość- 25 / 25, minimalna prędkość opadania- 0,76 / 0,86 m/s, prędkość opadania przy 100 km/h- 1,38 m/s (wersja dwuosobowa).
Galeria
Źródło:
[1] Konieczny J. R. „Na bezogonowcach w Chavenay”. Skrzydlata Polska nr 34/1959.[2] (A.Z.) „Dwumiejscowy szybowiec bezogonowy AV-22”. Skrzydlata Polska nr ?.