Wróblewski samolot dwuśmigłowy, 1910
Projekt samolotu pionierskiego. Polska / Francja.

Projekt samolotu dwuśmigłowego, opatentowany przez Piotra Wróblewskiego (Salvez). (Źródło: Skrzydlata Polska nr 4 /1990).
W 1910 r. (wg [2]- w 1909 r.), mieszkający we Francji, Piotr Wróblewski zainteresował się ideą aparatu (samolotu) dwuśmigłowego. Znalazła ona ujście w jego kolejnym projekcie. Wniosek o objęcie ochroną wynalazczą jednosilnikowego samolotu dwuśmigłowego zgłosił 7.04.1910 r. we francuskim Urzędzie Patentowym. Patent wynalazczy nr 414667 Piotr Wróblewski- występujący tutaj pod pseudonimem Piotra Salveza- uzyskał 25.06.1910 r. W patencie objęto ochroną wynalazczą rozwiązania zastosowane w nieukończonym samolocie Wróblewski W-0.
Przedmiotem wynalazku był schemat jednopłatowca o napędzie dwuśmigłowym z silnika usytuowanego w kadłubie. Płatowiec znamienny był także rozwiązaniem układu usterzenia wysokości- jeden ze sterów usytuowano z przodu kadłuba na wysięgniku, drugi w części ogonowej. Można się było nimi posługiwać równocześnie jako sterami zespolonymi bądź niezależnie. Z rysunków patentowych widać, że wynalazca pozostał wierny sylwetce samolotu Wróblewski W-1- jeśli chodzi o kształt kadłuba, płata i usterzenia.
Galeria
Źródło:
[1] Januszewski S. „Samoloty ze znakiem W”. Skrzydlata Polska nr 4 i 5 /1990.[2] Januszewski S. "Pionierzy. Polscy pionierzy lotnictwa 1647- 1918. Tom 1". Fundacja Otwartego Muzeum Techniki. Wrocław 2017.
[3] Januszewski S. "Wynalazki lotnicze Polaków 1836- 1918". Fundacja Otwartego Muzeum Techniki. Wrocław 2013.
© Copyright 2011-2023. samolotypolskie.pl - Wszelkie prawa zastrzeżone.