KB-11 (KaB-11) "Fazan"

Samolot obserwacyjny. Bułgaria.
Samolot obserwacyjny KB-11 ”Fazan” w barwach bułgarskiego lotnictwa wojskowego. (Źródło: archiwum).

W czerwcu 1939 r. Bułgaria zamówiła wstępnie 48 samolotów obserwacyjnych LWS-3B ”Mewa”, napędzanych silnikiem FIAT A74RC38 o mocy 619 kW (840 KM)(wg [1]). Termin dostawy w umowie określono na koniec 1939 r. i początek 1940 r. Prawdopodobnie gdyby nie napięta sytuacja międzynarodowa latem 1939 r. pierwszą partię ”Mew” przeznaczono by dla Bułgarii. Realizację zamówienia przerwał wybuch II wojny światowej we wrześniu 1939 r.

Bułgarzy pozbawieni dostaw z Polski, zbudowali w wytwórni DAR (Darżawna Aeroplanna Rabotielnica) własny samolot tej klasy KB-11 (KaB-11) ”Fazan” napędzany polskim silnikiem PZL ”Pegaz XIX” (wg [1]), których 60 szt. sprzedali Niemcy w 1941 r. z zapasów zagarniętych Polsce. W 1942 r. wyprodukowano 42 KaB-11, z czego 16 przekazano po wojnie do Jugosławii w ramach reparacji wojennych. Widziane przez załogi polskich samolotów komunikacyjnych były pomyłkowo brane za ”Mewy” i taką informację przekazano do kraju.

W Polsce.

Niektóre polskie źródła podają, że samolot KB-11 (KaB-11) ”Fazan” został opracowany na podstawie dokumentacji technicznej samolotu LWS-7 ”Mewa II”, która została wywieziona we wrześniu 1939 r. przez Aleksandra Sipowicza i zdeponowana u attache wojskowego Poselstwa RP w Bukareszcie. Nie jest to zgodne z prawdą, gdyż samolot ”Fazan” był oryginalną konstrukcją opracowaną w Bułgarii.

Konstrukcja:

Dane techniczne:

Galeria

  • KaB-11 ”Fazan”, rysunek w rzutach. (Źródło: archiwum).

Źródło:

[1] Morgała A. ”Samoloty wojskowe w Polsce 1924-1939”. Wyd. Bellona. Warszawa 2003.
[2] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze do 1939”. Tom 2. Wydawnictwo STRATUS. Sandomierz 2007.
blog comments powered by Disqus