PW-60, 2013

Doświadczalny bezzałogowy statek powietrzny. Polska.
Pierwszy lot skalowanego modelu latającego PW-60, wrzesień 2013. (Źródło: Goraj Z. ”Zakład SiŚ oraz Centrum Kształcenia Konstruktorów Lotniczych, najważniejsze projekty badawcze”).
Na początku lat 2010- tych zespół badaczy i konstruktorów z Wydziału Mechanicznego Energetyki i Lotnictwa Politechniki Warszawskiej opracował projekt koncepcyjny i techniczny imitatora celu powietrznego PW-61 / Cel latający PW-61.

W ramach prac projektowych nad PW-61 były wykorzystywane, m.in.  dane uzyskane z badań w locie z wykorzystaniem tzw. latających modeli skalowanych PW-60. Jego układ konstrukcyjny wzorowany był na PW-61. Do jego napędu został zastosowany silnik spalinowy ze śmigłem ciągnącym (w PW-61- silnik turboodrzutowy).

PW-60 został oblatany we wrześniu 2013 r.

Konstrukcja.
Bezzałogowy statek powietrzny w układzie górnopłata o konstrukcji kompozytowej.
Usterzenie w układzie odwrotnego usterzenia motylkowego.
W dolnej części kadłuba zastosowano odkształcalną płozę z kółkiem przednim. Kółka tylne zamontowane na końcach usterzenia motylkowego.
Start następuje z wyrzutni, lądowanie klasyczne samolotowe. Alternatywny sposób lądowania- wyłapywanie samolotu w siatkę.

Silnik- spalinowy.

Galeria

  • Start PW-60 za pomocą wyrzutni. (Źródło:  Goraj Z. ”Zakład SiŚ oraz Centrum Kształcenia Konstruktorów Lotniczych, najważniejsze projekty badawcze”).

Źródło:

[1] „Politechnika na celowniku, czyli PW-61 wkrótce w powietrzu”. Politechnika Warszawska: Strona główna.
[2] Goraj Z. „Zakład SiŚ oraz Centrum Kształcenia Konstruktorów Lotniczych, najważniejsze projekty badawcze”. Politechnika Warszawska, MEiL, ITLiMS, ZSiS. Warszawa 2009.

blog comments powered by Disqus