Kass "Ery I", 1911
("Ery II", "Ery III")

Samolot pionierski. Polska / Francja.
Samolot Kassa ”Ery I” podczas prób w Nicei jesienią 1911 r. (Źródło: archiwum).

Polak Józef Kass po roku doświadczeń w Szkole Pilotów Blériota opatentował we Francji w 1910 r. trzy koncepcje: bezpiecznego, statecznego i sterownego samolotu. Projekty swe nazwał ”Ery I”, ”Ery II” i ”Ery III”.

Budowę pierwszego samolotu, ”Ery I”, konstruktor ukończył we Francji na wiosnę 1911 r. Swym układem nawiązywał do samolotu Blériot-XI "La Manche". Konstruktor w stosunku do pierwowzoru zmienił obrys płata, konstrukcje kadłu­ba i podwozia. Józef Kass współpracował wówczas z  Józefem Blindermannm i Meyeroffem. Następnie w czerwcu 1911 r. z samolotem udał się do Cannes, gdzie gdzie jego samolot oblatali J. Blindermann i Mayeroff. Była to udana konstrukcja. (Flugsport podaje, że samolot ten zbu­dowali rosyjscy inżynierowie Blindermann i Mayer­off).

Wg [3]- w trakcie oblotu w Ni­cei- dokonywanego przez Léona Lecomte- samolot spadł z wysokości 15 m i został uszkodzony. Eksponowano go na II Moskiewskiej Wystawie Żeglugi Powietrznej w 1912 r. (25.03.-8.04.1912 r.).

Konstrukcja:
Dwumiejscowy górnopłat o konstrukcji drewnianej.
Płat dwudzielny, prostokątny, z końcami łukowo opuszczonymi ku dołowi. Konstrukcja dwudźwigarowa, kryta gumowanym płótnem balonowym. Płat usztywniony linkami do kozła nad kadłubem i słupka pod kadłu­bem.
Kadłub kratownicowy o przekroju trójkątnym, w części kabinowej kryty płótnem.
Usterzenie poziome z oddzielnym statecznikiem i odsuniętym od niego sterem. Usterzenie pionowe bez statecznika, kryte płótnem.
Pod­wozie główne, z łukowymi goleniami, amortyzowane sznurem i sprężynami, z kołami szprychowymi mo­cowanymi do wahaczy w formie płóz. Płozę ogonową wykonano w kształcie dwu łuków.

Silnik- chłodzony powietrzem, 5- cylindrowy, gwiazdowy Viale o mocy 37 kW (50 KM).

Dane techniczne ”Ery I” (wg [2]):
Rozpiętość- 10 m, długość- 9 m, wysokość- 3 m, powierzchnia nośna- 20,0 m2.

Galeria

  • Przód samolotu ”Ery I”. (Źródło: Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939”).
  • Samolot Kassa ”Ery I” podczas prób w Nicei jesienią 1911 r. (Źródło: Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939”).

Źródło:

[1] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1977.
[2] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze do 1939”. Tom 1. Wydawnictwo STRATUS. Sandomierz 2004.
[3] Januszewski S. "Pionierzy. Polscy pionierzy lotnictwa 1647- 1918. Tom 1". Fundacja Otwartego Muzeum Techniki. Wrocław 2017.
blog comments powered by Disqus