Kass "Ery I", 1911
("Ery II", "Ery III")

Samolot pionierski. Polska/Francja.
Polak Józef Kass po roku doświadczeń w paryskiej szkole lotniczej opatentował we Francji w 1910 r. trzy koncepcje: bezpiecznego, statecznego i sterownego samolotu. Projekty swe nazwał ”Ery I”, ”Ery II” i ”Ery III”. Budowę pierwszego samolotu, ”Ery I”, konstruktor ukończył we Francji na wiosnę 1911 r. Następnie w czerwcu 1911 r. z samolotem udał się do Cannes, gdzie zostały przeprowadzone próby wzlotów. Brak danych o wynikach tych prób.

Konstrukcja:
Dwumiejscowy górnopłat o konstrukcji drewnianej.
Płat dwudzielny, prostokątny, z końcami łukowo opuszczonymi ku dołowi. Konstrukcja dwudźwigarowa, kryta gumowanym płótnem balonowym. Płat usztywniony linkami.
Kadłub kratownicowy o przekroju trójkątnym, w części kabinowej kryty płótnem.
Usterzenie poziome z oddzielnym statecznikiem i odsuniętym od niego sterem. Usterzenie pionowe bez statecznika, kryte płótnem.
Podwozie klasyczne stałe.

Silnik- gwiazdowy Viale o mocy 37 kW (50 KM).

Dane techniczne ”Ery I” (wg [2]):
Rozpiętość- 10 m, długość- 9 m, wysokość- 3 m, powierzchnia nośna- 20,0 m2.

Źródło:

[1] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1977.
[2] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze do 1939”. Tom 1. Wydawnictwo STRATUS. Sandomierz 2004.
blog comments powered by Disqus