OCP- JET 2A "TwinJet", 2015

Imitator celu powietrznego. Polska.
Imitator celu powietrznego OCP- JET 2A ”TwinJet”. (Źródło: ”MSP Marcin Szender”).
W 2014 r. w Zakładzie Samolotów i Śmigłowców Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych, przy współpracy firmy MSP Marcin Szender, został opracowany odrzutowy imitator celu powietrznego OCP- JET 2A „TwinJet”. Podczas prac nad nową konstrukcją zostały wykorzystane doświadczenia zdobyte podczas budowy i prób w locie poprzednich odrzutowych celów powietrznych OCP- JET 1 "Waleń 1" i OCP- JET 2 "Waleń 2".

Jest to całkowicie nowy samolot, do którego opracowano kompleksowy projekt aerodynamiczny. Zaprojektowano nowy kadłub, skrzydło i usterzenie. Zmianie uległy również wymiary. Do napędu zastosowano silniki turboodrzutowe JET CAT 160. Na potrzeby tego projektu ITWL zbudował nową hamownię dla małych silników odrzutowych. W związku z wprowadzonymi modyfikacjami, wzrosły przewidywane parametry maszyny. Prędkość maksymalna była szacowana na 720 km/h. Pułap miał wynosić od 200 do 5000 m. Maksymalna masa startowa wzrosła do 110 kg (w JET 2- ok. 60 kg).

Ten nowoczesny, szybki, manewrujący cel latający przeznaczony jest przede wszystkim do treningu operatorów rakietowych zestawów przeciwlotniczych S–125 "Newa" i 2K12 "Kub". W przyszłości mógłby także służyć w procesie szkoleniowym dla załóg systemów przeciwlotniczych Wisła i Narew.

Imitator „TwinJet” prezentowany był na targach Europoltech 2015 (15- 17.04.2015 r.) oraz MPSO 2015 (1- 4.09.2015 r.).

Konstrukcja.
Bezzałogowy statek powietrzny- imitator celu powietrznego w układzie średniopłata.
Skrzydła proste.
Usterzenie w układzie krzyżowym.
Start-  pneumatyczna wyrzutnia startowa. Lądowanie- samolotowe na brzuchu lub na spadochronie.
Realizacja lotu-  automatyczna (sterowanie przez autopilota), programowana wg punktów trasy i wysokości lotu. Istnieje możliwość zmiany trasy czy innych parametrów lotu w trakcie wykonywania lotu w czasie rzeczywistym.

Wyposażenie- reflektor radarowy zwiększający skuteczną powierzchnię odbicia.

Napęd- 2 silniki turboodrzutowe JET CAT 160 o ciągu 160 N każdy.

Dane techniczne OCP- JET 2A „TwinJet” (wg [1]):
Rozpiętość: 2,885 m, długość- 3,555 m.
Masa startowa max-  85 (wg [2]- 110) kg.
Prędkość max- 540 km/h, długotrwałość lotu- 1 h.

Galeria

  • OCP- JET 2A ”TwinJet”, rysunek w dwóch rzutach. (Źródło: MSP Marcin Szender).

Źródło:

[1] MSP Marcin Szender.
[2] „Testy bezzałogowego odrzutowca z ITWL”. DEFENCE 24.
[3] Szopa M. „Bezzałogowce na Europoltech 2015”. Nowa Technika Wojskowa nr 5/2015.
[4] „MSPO 2015: Odrzutowy cel latający Jet-2 od ITWL”. DEFENCE 24.
blog comments powered by Disqus