OCP- JET 1 "Waleń 1", 2009
Program budowy OCP- JET 1 był finansowany z wykorzystaniem środków budżetowych objętych projektem badawczo-rozwojowym nr R00-O0055/3 pt. Opracowanie, wykonanie i badania systemu imitatorów do strzelań rakietowych, realizowanym w latach 2007- 2010 ze środków Komitetu Badań Naukowych.
Jest to nowoczesna konstrukcja o bardzo aerodynamicznych kształtach, zoptymalizowana do osiągania dużych prędkości lotu. Zbudowana w konwencjonalnym układzie samolotowym ze skrzydłami bez skosu.
Jako napęd zastosowano silnik turboodrzutowy JetCAT 160 o ciągu 160 N umieszczony w tylnej części kadłuba. Razem z imitatorem JET-1 zostały opracowane: autopilot, naziemna stacja sterowania, pneumatyczna wyrzutnia startowa oraz elementy naziemnego wyposażenia obsługowego.
Seria pięciu JET-1 wykorzystywana była podczas ćwiczeń poligonowych Wojsk Przeciwlotniczych realizowanych w latach 2010- 2012 na Centralnym Poligonie Sił Powietrznych w Ustce. Prace rozwojowe były prowadzone do 2012 r.
Dalszym rozwojem konstrukcji jest imitator celu powietrznego OCP- JET 2 "Waleń 2".
Konstrukcja.
Bezzałogowy statek powietrzny- imitator celu powietrznego w układzie średniopłata.
Usterzenie w układzie T z dodatkowymi powierzchniami sterowymi na końcach usterzenia poziomego.
Start- pneumatyczna wyrzutnia startowa. Lądowanie- układ spadochronowy.
Realizacja lotu- automatyczna, programowana wg punktów trasy i wysokości lotu.
Silnik- turboodrzutowy JetCAT 160 o ciągu 160 N.
Dane techniczne OCP- JET 1 (wg [1]):
Rozpiętość- 2,42 m, długość- 2,785 m, wysokość- 0,477 m.
Masa startowa- 42kg.
Prędkość max- 367 km/h, prędkość minimalna- 90km/h, prędkość wyjścia z wyrzutni- 100- 110 km/h, zakres wysokość lotu- od 200 do 2500- 3000 m, czas lotu- ok. 45 min.
Źródło:
[1] „Odrzutowe cele powietrzne”. Prezentacja Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych.[2] „Testy bezzałogowego odrzutowca z ITWL”. DEFENCE 24.
[3] MSP Marcin Szender.