ITWL "TurboKomar", 2005

Imitator celu powietrznego. Polska.
Imitator celu powietrznego ITWL ”TurboKomar”. (Źródło: ”Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych ”).
W Zakładzie Samolotów i Śmigłowców Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych od 2005 r. prowadzone były prace wychodzące na przeciw oczekiwaniom Wojsk OPL. Dotyczyły one wdrożenia do eksploatacji manewrującego imitatora celu powietrznego o napędzie turboodrzutowym, odpowiedniego dla treningu i wykonywania strzelań przez przeciwlotnicze zestawy rakietowe klasy S–125 "Newa" i 2K12 "Kub". Zastosowanie napędu odrzutowego pozwoliło znacznie zwiększyć prędkość i wysokość lotu, co zdecydowanie wpłynęło na realizm ćwiczeń w porównaniu do klasycznych celów powietrznych napędzanych silnikami tłokowymi.

Nowa konstrukcja została opracowana z uwzględnieniem szeregu wstępnych założeń:
- system miał być wykorzystywany do treningu i wykonywania strzelań rakietowych z możliwością równoczesnego wykorzystania kilku celów powietrznych,
- ponieważ system przeznaczony był do użytkowania na terenie Centralnego Poligonu Sił Powietrznych (CPSP) w Ustce, w konstrukcji należało uwzględnić obowiązujące tam warunki bezpieczeństwa,
- miał być prowadzony stały rozwój konstrukcji w kierunku zwiększenia prędkości maksymalnej imitatorów celów powietrznych oraz wzbogacania ich wyposażenia specjalnego o układy obiektywnej oceny strzelań, układy zakłóceń pasywnych oraz systemu swój-obcy,
- zapewnienie możliwości doposażania imitatorów w układy spełniające wymagania wojsk obrony przeciwlotniczej innych państw, zainteresowanych prowadzeniem szkoleniem na CPSP w Ustce.

W latach 2005- 2008 został opracowany, zbudowany i przetestowany w locie cel powietrzny o napędzie turboodrzutowym ITWL „TurboKomar”. Jego budowę zrealizowała firma MSP Marcin Szender. Brak bliższych informacji o przebiegu prac badawczych i prób w locie.

W wyniku dalszego rozwoju konstrukcji powstał szereg projektów odrzutowych imitatorów celów powietrznych, oznaczonych ICP-O, m.in. w konfiguracji bezogonowej ICP-O "Turbo Komar 2" oraz prototypy imitatora OCP- JET 1 "Waleń 1".

Konstrukcja.
Bezzałogowy statek powietrzny- imitator celu powietrznego w układzie dwubelkowym.
Podwozie trójkołowe z kołem przednim.
Start następuje z wyrzutni.

Silnik- turboodrzutowy JetCAT 160 o ciągu 160 N.

Galeria

  • Imitator celu powietrznego ITWL ”TurboKomar” w widoku z przodu. (Źródło: Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych).
  • Imitator celu powietrznego ITWL ”TurboKomar” podczas prób. (Źródło: Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych).

Źródło:

[1] „Odrzutowe cele powietrzne”. Prezentacja Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych.
[2] MSP Marcin Szender.
blog comments powered by Disqus