ITWL "Nietoperz-3L", ok. 2010

Rozpoznawczy bezzałogowy statek powietrzny. Polska.
Bezzałogowy rozpoznawczy aparat latający ITWL ”Nietoperz-3L”. (Źródło: ”Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych ”).
Projekt bezzałogowego samolotu obserwacyjnego „Nietoperz-3L” został opracowany w Instytucie Technicznym Wojsk Lotniczych prawdopodobnie w II połowie lat 2010- tych. . Bezzałogowiec skonstruowany jest w układzie latającego skrzydła.

Przeznaczony jest do obserwacji i rozpoznania obiektów, leżących w odległości do 15 km. Promień operowania zależy od zastosowanych systemów transmisji danych i profilu lotu. Typowe zadania to wspomaganie akcji służb cywilnych lub wykonywanie dokumentacji fotograficznej. Promień operowania do 15 km, uzależniony jest od zastosowanych systemów transmisji danych oraz profilu lotu.

BSP „Nietoperz-3L” prezentowany był podczas targów MSPO 2010 w Kielcach (6- 9.09.2010 r.), MSPO 2011 (5- 8.09.2011 r.) i Air Fair 2015 (29- 30.05.2015 r.).

Konstrukcja.
Bezzałogowy statek powietrzny w układzie latającego skrzydła.
Start następuje z ręki lub z lin gumowych, lądowanie lotem ślizgowym lub przy użyciu spadochronu.
Kierowanie lotem odbywa się za pomocą autopilota oraz komend, wysyłanych ze stacji naziemnej.

Wyposażenie rozpoznawcze- głowica ze sterowaną i stabilizowaną kamerą dzienną lub termowizyjną albo głowica z cyfrowym aparatem fotograficznym z systemem transmisji sygnału w czasie rzeczywistym.

Silnik- elektryczny o mocy 1,5 kW, zasilanym baterią litowo-polimerową o pojemności 10-15 Ah.

Dane techniczne „Nietoperz-3L” (wg [2]):
Rozpiętość- 2,41 m, długość- 1,28 m.
Masa startowa max- 6,5 kg.
Prędkość- 50- 100 km/h, pułap praktyczny- 100- 1000 m, promień operowania- do 15 km, długotrwałość lotu- 1,5 h.

Galeria

  • ”Nietoperz-3L” podczas lądowania na spadochronie. (Źródło: Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych).

Źródło:

[1] „Nietoperz z ITWL”. e-RAPORT MSPO 2/2010.
[2] „Lekki bezzałogowy samolot obserwacyjny Nietoperz-3L”. Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych.
[3] Pacholski Ł. "IX międzynarodowa wystawa Air Fair 2015". Lotnictwo nr 7/2015.
blog comments powered by Disqus