Kasperwing, 1968

Ultralekki samolot sportowy / motolotnia. USA.
Ultralekki samolot sportowy / motolotnia Kasperwing 1-80B, w wersji jednomiejscowej. (Źródło: ”Witold Kasprzyk, Stefan Brochocki ”).

W latach 1960-tych (wg [2]- w latach 1980-tych- ewidentny błąd) Witold Kasprzyk (Witold Kasper) podjął na pewien czas współpracę ze znanym konstruktorem lotniowym w USA Steve Grossruckiem. Jego firma uruchomiła produkcję prostego i taniego samolotu ULM-motolotni Kasperwing o S-owym otwartym profilu i poszerzonych końcach skrzydła o małym skosie. Podczas prac konstrukcyjnych wykorzystano doświadczenia uzyskane przez Witolda Kasprzyka podczas budowy szybowców w układzie latającego skrzydła: BKB-1 i BKB-1A.

ULM Kasperwing powstał na bazie szkieletu Manta "Fledgling". Charakteryzował się prostą konstrukcją. Prace nad tą konstrukcją S. Grossruck rozpoczął w 1965 r. Pierwsze loty wykonał w dniu 12.04.1968 r. W pierwotnej wersji jako motolotnia mógł wykonywać pionowe spadachronowanie, była przy tym sterowna nawet przy prędkości 0 m/s! Posiadał bardzo krótką drogę startu, sterowanie balastowo-aerodynamiczne (za pośrednictwem wolanta). ULM posiadał skuteczne sterowanie, demonstrowano pętle i inne manewry, miał dobre właściwości szybowania ( małe opadanie, duża doskonałość- do 15 w wersji z kabiną i owiewkami). Był to jeden z niewielu ULM-ów, latających jak szybowiec.

Ze względu na niskie obciążenie skrzydła ok. 10 kg/m2 umożliwiało ono, po powstaniu wiru, bardzo małą prędkość lotu 29 km/h przy Cz ok. 2,5 oraz spadochronowe przyziemienie. Konstrukcja ta miała licznych zwolenników bezpiecznego, rekreacyjnego, latania z prędkością do 70 km/h.

Wersje rozwojowe:
- Kasperwing 1-80B- wersja podstawowa, silnik Zenoach 242 cm3,
- Kasperwing 1-80BX- tak jak 1-80B plus kabina pilota, zbiornik paliwa 19 l, silnik Kawasaki 340 lub Kawasaki 440,
- Kasperwing 1-80C- tak jak 1-80BX plus sterowanie aerodynamiczne, zbiornik paliwa 19 l, silnik Rotax 277,
- Kasperwing 1-80CR- tak jak 1-80C, silnik Rotax 503.

W Polsce.

Opis samolotu Kasperwing zamieściłem w mojej encyklopedii, ponieważ jego konstruktorem i budowniczym był Polak- Witold Kasprzyk, który po II wojnie światowej wyemigrował do Kanady, a później do USA.

Ok. 2005 r. Henryk Doruch znalazł w USA ofertę sprzedaży motolotni "Kasperwing". Zakupiona została przez osobę prywatną z Sosnowca. Po demontażu, samolot został przewieziony z Teksasu do Polski samolotem rejsowym jako bagaż podręczny! Motolotnia została ponownie zmontowana, przy dużej pomocy Henryka Dorucha, który wykonał również kilka prób kołowania. Natomiast pierwszy lot wykonał Józef Gorszczyński na lotnisku w Muchowcu. Henryk Doruch tak wspomina  ten lot: "Wsiadł do tego "Kasperwinga", oczywiście bez hełmu- tylko w czapeczce. Wystartował, poleciał stromo do góry, później stromo w dół, znów do góry i przywalił w ziemię. Nie panował nad nim, ponieważ nigdy nie latał na balansjerze- na lotni lub motolotni". Następne próby w locie przeprowadzał Paweł Wierzbowski, który z powodzeniem wykonywał loty. Prezentował motolotnię w Turbii, gdzie demonstrował pionowe spadochronowanie.

Henryk Doruch zbudował lotnię, wzorowaną na ULM-ie Kasperwing, która otrzymała nazwę Doruch-Kasperwing ”Skowronek”. W 1995 r. Paweł Wierzbowski zbudował dwumiejscową motolotnię "2-place Kasperwing" ze skrzygłem Kasperwing.

Konstrukcja:
Jedno- lub dwumiejscowy.
Skos płata- 13o, wznios płata- 4o.

Silnik:
- Kasperwing 1-80B- Zenoach 242 cm3 o mocy 17,2 kW (23 KM),
- Kasperwing 1-80BX- Kawasaki 340 lub Kawasaki 440,
- Kasperwing 1-80C- Rotax 277 o mocy 20 kW (27 KM),
- Kasperwing 1-80CR- Rotax 503 o mocy 35 kW (48 KM).

Dane techniczne Kasperwing 1-80B (wg [3]):
Rozpiętość- 10,67 m, długość- 3,86 m, wysokość- 2,29 m, powierzchnia nośna- 16,72 m2.
Masa własna- 72,5 kg, masa pilota- 59-100 kg, masa startowa max- 172 kg.
Prędkość max- 89 km/h, prędkość przelotowa- 56 km/h, prędkość przeciągnięcia z napędem- 36 km/h, prędkość przeciągnięcia bez napędu- 29 km/h, doskonałość- 10-15, opadanie minimalne- 0,75 m/s, wznoszenie- 183-244 m/min, pułap praktyczny- 4575 m.

Dane techniczne Kasperwing 1-80BX (wg [3]):
Rozpiętość- 10,67 m, długość- 3,86 m, wysokość- 2,29 m, powierzchnia nośna- 16,72 m2.
Masa własna- 86 kg, masa pilota- 59-100 kg, masa startowa max- 190,5 kg.
Prędkość max.- 89 km/h, prędkość przelotowa- 72 km/h, prędkość przeciągnięcia z napędem- 36 km/h, prędkość przeciągnięcia bez napędu- 29 km/h, doskonałość- 10-15, opadanie minimalne- 0,75 m/s, wznoszenie- 183 m/min, pułap praktyczny- 4575 m.

Dane techniczne Kasperwing 1-80C (wg [3]):
Rozpiętość- 10,67 m, długość- 3,86 m, wysokość- 2,29 m, powierzchnia nośna- 16,72 m2.
Masa własna- 111 kg, masa pilota- 45-113 kg, masa startowa max- 238 kg.
Prędkość max- 96 km/h, prędkość przelotowa- 72 km/h, prędkość przeciągnięcia z napędem- 36 km/h, prędkość przeciągnięcia bez napędu- 29 km/h, doskonałość- 10-15, opadanie minimalne- 0,75 m/s, wznoszenie- 244 m/min, pułap praktyczny- 4575 m.

Galeria

  • Kasperwing zakupiony przez osobę prywatną z Sosnowca. Pilotuje Paweł Wierzbowski, lotnisko w Zatorze. (Źródło: via Paweł Wierzbowski).

Źródło:

[1] Waśkiewicz J. ”Witold Kasprzyk- pilot, konstruktor-odkrywca, mały wielki człowiek”.
[2] Wolf J. ”Osiągnięcia lotnicze Witolda Kasprzyka (1908-1995)”.
[3] ”Witold Kasprzyk, Stefan Brochocki”.
[4] Henryk Doruch - informacje.

blog comments powered by Disqus