EADS "Atlante", 2013

Taktyczny bezzałogowy aparat latający. Hiszpania.
Taktyczny bezzałogowy aparat latający EADS ”Atlante”. (Źródło: EADS Cassidian Spain).
Konstrukcję bezzałogowca „Atlante” (Avion Tactico de Largo Alcante No Tripulado Espanol), na zlecenie hiszpańskich sił zbrojnych, opracowała spółka EADS CASA (później Airbus Military). Program jego budowy zawarto w programie hiszpańskiego Ministerstwa Przemysłu na lata 2007- 2012, a sfinansowano ze środków Centrum Rozwoju Techniczno-Przemysłowego (Centro para el Desarrollo Tecnológico Industrial - CDTI) Ministerstwa Nauki i Innowacji. Jego podstawowym zamiarem było skonstruowanie i zbudowanie bezzałogowca wyłącznie siłami rodzimych placówek naukowo- badawczych i przemysłowych.

Za poszczególne elementy programu odpowiedzialne były firmy EADS Cassidian (płatowiec), Indra Sistemas (awionika, optronika), GMV (układ sterowania lotem, autopilot, koncepcja startu i lądowania) i Aries Ingenieria y Systemas oraz wiele innych hiszpańskich przedsiębiorstw. Produkcję postanowiono powierzyć spółce EADS CASA (Airbus Military). „Atlante” był  wówczas najważniejszym innowacyjnym projektem BSP w Hiszpanii. Bezzałogowiec po raz pierwszy wzbił się w powietrze 28.02.2013 r., na terenie bazy lotniczej Rozas.

BSP „Atlante” przeznaczony jest do prowadzenia całodobowego rozpoznania przez 20 h w trudnych i bardzo trudnych warunkach atmosferycznych. Ma on również samodzielnie lokalizować cele, podświetlać je i automatycznie korygować ogień artylerii. Wśród przewidywanych zadań są misje wojskowe i cywilne, w tym patrolowania obszarów zurbanizowanych i zamiejskich, poszukiwania i ratownictwo, wykrywania pożarów lasów, niesienia pomocy ofiarom klęsk żywiołowych czy nadzór nad imprezami masowymi. Według projektantów, „Atlante” został skonstruowany zgodnie z przepisami dotyczącymi zdatności lotniczej dla załogowych statków powietrznych. Dzięki temu ma wykonywać operacje lotnicze w kontrolowanej cywilnej przestrzeni powietrznej. Istnieje również możliwość stworzenia wersji uzbrojonej.

Cały polowy zestaw rozpoznawczy składa się z:
- 4 (lub więcej) samolotów bezzałogowych,
- naziemnej stacji kontroli lotu, która umożliwia jednoczesne kontrolowanie dwóch bezzałogowców, działanie jako przekaźnik transmisyjny oraz odbieranie i wysyła­nie danych rozpoznawczych do stacji kierowania,
- wyrzutni startowej,
- zespołu transportowego,
- sekcji obsługi technicznej i przygotowania do misji.

W Polsce.

W 2013 r. planowano, że skrzydła i usterzenie BSP „Atlante” wytwarzane będą w Airbus Military EADS PZL Warszawa- Okęcie.

Na początku 2014 r. Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych nawiązał współpracę z koncernem Airbus Defence and Space, w sprawie rozwoju BTSP (Bezzałogowego Taktycznego Systemu Powietrznego) „Atlante”, który w Polsce otrzymał oznaczenie IT-AIR1.

Konstrukcja.
Bezzałogowy statek powietrzny w układzie grzbietopłata o konstrukcji kompozytowej.
Skrzydła posiadają niewielki wznios.
Usterzenie motylkowe (Rudlickiego).
Start następuje ze specjalnej katapulty, a lądowanie na spadochronie. Do samolotu można także dołączyć tymczasowe podwozie, wówczas bezzałogowiec może wykonywać starty samodzielnie, z lotnisk utwardzonych lub gruntowych.

Wyposażenie rozpoznawcze- kamery telewizyjne lub termowizyjne. Masa wyposażenia obserwacyjnego- 100 kg.

Silnik- spalinowy.

Dane techniczne BSP „Atlante” (wg [2]):
Rozpiętość- 8,0 m, długość całkowita- 4,6 m, wysokość- 1,6 m.
Masa startowa max- 520 kg.
Pułap- 6100 m, zasięg max- 400 km, długotrwałość lotu- 20 h.

Galeria

  • EADS ”Atlante” prezentowany na salonie lotniczo- kosmicznym w Farnborough, 2014 r. (Źródło: tataquax  via ”Wikimedia Commons”).

Źródło:

[1] „Hiszpański bsl będzie budowany w Polsce”. Wiadomości - Altair Agencja Lotnicza.
[2] „Oblot nowego europejskiego bezzałogowca”. Wiadomości - Altair Agencja Lotnicza.
[3] „Hiszpański dron taktyczny Atlante już lata”. DEFENCE 24.
[4] Szopa M. „Bezzałogowiec IT-AIR1 od ITWL i Airbus Defence and Space”. Lotnictwo nr 12/2014.
blog comments powered by Disqus