Olejnik Aleksander
Działalność naukowa prof. Aleksandra Olejnika dotyczy zagadnień aerosprężystości układów powierzchniowych, budowy dyskretnych modeli dynamicznych samolotów i turbinowych silników lotniczych oraz problematyki z obszaru bezpieczeństwa statków powietrznych. Skupił wokół siebie grono młodych pracowników nauki i wraz z doktorantami oraz współpracownikami rozwija nowoczesne metody projektowania i eksploatacji statków powietrznych. Kilka ostatnich lat poświęcił problematyce inżynierii bezpieczeństwa technicznego, starając się z powodzeniem o utworzenie nowego kierunku studiów.
Jest autorem monografii Aerosprężystość układów powierzchniowych oraz współautorem monografii Selected Problems of Nonlinear Dynamics in Aviation Engineering. Ponadto opublikował ok. 100 artykułów w periodykach naukowych oraz dwa skrypty akademickie dotyczące budowy statków powietrznych.
Jest konstruktorem demonstratora mini-BSL „Rybitwa”, którego budowę zrealizowało na początku lat 2010- tych konsorcjum w składzie: Instytut Techniki Lotniczej WAT, Katedra Robotyki i Mechatroniki AGH oraz EC Engineering. Od 2009 r. bierze udział w pracach nad samolotem- demonstratorem technologii platformy systemu sieciocentrycznego „Osa”. Współkonstruktorem samolotu jest dr hab. inż. Stanisław Danilecki.
Za działalność naukowo-dydaktyczną i organizacyjną został uhonorowany m.in.: Krzyżem Oficerskim i Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski, Medalem Komisji Edukacji Narodowej, tytułem Zasłużony Nauczyciel Akademicki WAT oraz 11 Nagrodami Rektora WAT.
Konstrukcje:
WAT "Rybitwa", ok. 2012, bezzałogowy rozpoznawczy aparat latający.
WAT "Osa", ok. 2014, samolot patrolowy, demonstrator technologii platformy systemu sieciocentrycznego.
Źródło:
[1] „Rybitwa z WAT”. Raport MSPO nr 2/2014.
[2] "Najważniejsza jest koncepcja samolotu...". Portal · dlapilota.pl.