WAT "Rybitwa", 2008

Pierwszy projekt BSP "Rybitwa" powstał w połowie lat 2000- nych w ramach pracy magisterskiej studenta Wojskowej Akademii Technicznej, ppor. Mariusza Choszczewskiego. W 2006 r. projekt został przedstawiony na XII Seminarium Koła Naukowego Studentów Wydziału Mechatroniki, gdzie otrzymał wyróżnienie. Na podstawie jego projektu został zamówiony pierwszy prototyp "Rybitwy", który zbudował modelarz z Krosna, Przemysław Gunia. Został oblatany w 2008 r. On też zaproponował wprowadzenie poprawek do pierwotnego projektu oraz budował i modyfikował kolejne prototypy.
Na początku lat 2010- tych postało konsorcjum, w skład którego weszły Instytut Techniki Lotniczej WAT, Katedra Robotyki i Mechatroniki AGH oraz EC Engineering, które w ramach pracy badawczej dokonało integracji systemu demonstratora mini BSL "Rybitwa". Pracami tymi kierował prof. Aleksander Olejnik.
Bezzałogowiec jest autonomicznym statkiem powietrznym, który był przeznaczony do wspierania działań Policji oraz Straży Pożarnej w sytuacjach kryzysowych. System składa się z:
- płatowca,
- wymiennej kapsuły zawierającej wymienne głowice obserwacyjne wraz z zasilaniem,
- naziemnego terminalu odbierającego i archiwizującego dane z głowicy,
- stacji telemetrycznej.
BSP „Rybitwa” umożliwia przekazywanie obrazu w czasie rzeczywistym zarówno w zakresie światła widzialnego, jak i podczerwieni. Niestety, w 2014 r. nie było możliwości instalacji wielofunkcyjnej głowicy, dlatego zmiana parametrów wymaga wymiany urządzeń obserwacyjnych. Konstrukcja charakteryzuje się dużą autonomicznością, autopilot umożliwia lot po zadanej trasie oraz lądowanie w reżimie automatycznym. Elektryczny napęd samolotu został zoptymalizowany w cyklu badań, na hamowni dla miniaturowych napędów lotniczych.
Start odbywa się z ręki operatora. W razie utraty kontaktu ze stacją telemetryczną, „Rybitwa” powraca automatycznie do miejsca startu. W razie awaryjnego lądowania może być odnaleziona dzięki zamontowanym nadajnikom GPS oraz radiowym. W przeciwieństwie do konstrukcji opracowywanych na rynek wojskowy, produkt WAT nie ma możliwości szyfrowania przesyłanych do operatora danych.
Zgodnie z zapewnieniem konstruktorów, klasyczny układ aerodynamiczny bezpilotowca to efekt prac projektowych oraz szczegółowych testów. Ma on gwarantować naturalną stateczność, również w trudnych warunkach atmosferycznych. Płatowiec charakteryzuje się prostotą montażu. Po rozłożeniu cały system może być umieszczony w skrzyni transportowej.
BSL „Rybitwa” prezentowany był na kieleckich targach MSPO w latach 2012, 2013 i 2014.
Konstrukcja.
Bezzałogowy aparat latający. Wolnonośny średniopłat o konstrukcji kompozytowej.
Pod kadłubem umieszczona wymienna kapsuła zawierająca wymienne głowice obserwacyjne wraz z zasilaniem.
Usterzenie wolnonośne w układzie T.
Start odbywa się z ręki operatora. Lądowanie może odbywać się zarówno za pomocą spadochronu, jak i klasycznie- funkcję podwozia pełni wtedy zasobnik.
Silnik- elektryczny.
Dane techniczne „Rybitwa” (wg [1]):
Rozpiętość- 3,3 m, długość- 2,0 m.
Masa startowa max- do 10 kg.
Prędkość przelotowa- 35- 120 km/h, promień działania max, przy zachowaniu pułapu użytkowego na poziomie 100- 400 m- 12 km, długotrwałość lotu- 60- 80 minut.
Galeria
Źródło:
[1] „Rybitwa z WAT”. Raport MSPO nr 2/2014.
[2] „MSPO 2012”. Bezzałogowce | Znamy Cię tylko z widzenia.
[3] „MSPO 2013”. Bezzałogowce | Znamy Cię tylko z widzenia.
[4] Ryszard Chachurski- informacje.
[5] "XII Seminarium Koła Naukowego Studentów Wydziału Mechatroniki. Wybrane problemy mechatroniki". Głos Akademicki nr 6/2006.
[6] Chachurski R. Choszczewski M. "Obciążenia będące wynikiem pracy zespołu napędowego bezzałogowego statku powietrznego klasy mini". Prace Instytutu Lotnictwa Nr 216/2011.