WB Electronics "FlySAR", 2014

Bezzałogowy rozpoznawczy aparat latający. Polska.
Rozpoznawczy bezpilotowy aparat latający WB Electronics ”FlySAR”. (Źródło: ”Flytronic sp. z o.o.” via Armia nr 11/2014).
W połowie 2013 roku, na zlecenie Wojskowej Akademii Technicznej w firmie Flytronic sp. z o.o. rozpoczęto pro­gram opracowania dużego bezzałogowego aparatu latającego „FlySAR”. Samolot miał służyć do badań radaru z syntetycz­ną aperturą (ang. SAR - Synthetic Aperture Radar), opracowywanego przez Wojskową Akademię Techniczną. Projekt był współfinansowany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. Jego oblot nastąpił 18.04.2014 r. Do września 2014 r. wyprodukowano 3 samoloty. Maszyna otrzymała certyfikat Urzędu Lotnic­twa Cywilnego.

„FlySAR” został zbudowany w układzie klasycznego górnopłata, zoptymalizowanego do  planowanych lotów próbnych z radarem. Duży nacisk położono, aby stworzyć stabilną w powietrzu platformę. Maksymalna masa startowa „FlySAR” wynosi 110 kg, w tym ładunek użyteczny ok. 45 kg. Ładunek ten może być wykorzystany w różnym stopniu, np. w miejsce sensorów statek może przenosić więcej pa­liwa. Napęd FlySAR stanowi silnik spalinowy o mocy 3 kW pozwalający na loty trwające nawet 15 h. W jego kadłubie umieszczone zostały dwie stabilizowane elektromechanicznie anteny i radiolokator. „FlySAR” ma być także nosicielem systemu SIGINT (ang. signals intelligence - rozpoznanie radioelektroniczne), poszukującego i wykrywającego emisje w zakresie 20 MHz-18 GHZ.

Podczas następnych targów Air Fair 2015 w Bydgoszczy (30-31.05.2014 r.). pokazywany był w morskiej wersji obserwacyjno- patrolowej. Trzeci wyprodukowany egzemplarz otrzymał zamiast radaru zbiornik paliwa o znacznej pojemności, zwiększający zasięg i długotrwałość lotu. Dzięki temu samolot jest zdolny przelecieć całą długość polskiej granicy morskiej i powrócić do miejsca startu. Zainteresowanie tą maszyną wyraziła Straż Graniczna i Urząd Morski, którego zadaniem jest monitorowanie ruchu przybrzeżnego i patrolowanie wybrzeża.

Zainteresowanie „FlySAR” wyraził również nabywca zagraniczny, który poszukiwał BSL zdolnych do patrolowania parków narodowych, w celu zapobiegania kłusownictwu. W 2015 r. grupa WB Electronics zaproponowała BSL „FlySAR” w wojskowym progra­mie dotyczącym zakupu do 15 zestawów taktycznych o kryptonimie „Orlik”, jako tańsza alternatywa do niekonwencjonalnego BSL w układzie latającego skrzydła WB Electronics "FlyEye TUAV" ("Manta").

Konstrukcja.
Bezzałogowy aparat latający w układzie grzbietopłata o konstrukcji kompozytowej.
Usterzenie w kształcie T.

Silnik- spalinowy o mocy 3 kW (4,08 KM) napędzający trójłopatowe śmigło ciągnące.

Dane techniczne „FlySAR” (wg [3]):
Rozpiętość- 5,7 m, długość- 3,19 (wg [1]- 3,0) m, a wysokość- 1,09 m.
Masa własna- ok. 65 (wg [1]- 45) kg, ładunek użyteczny- ok. 45 kg,  masa startowa max- 110 kg.
Prędkość max- 160 km/h, prędkość minimalna- (wg [1]- 60) km/h, czas lotu- 15 h.

Źródło:


[1] Cielma M. „Bezzałogowce od grupy WB”. Lotnictwo nr 9/2015.
[2] Szopa M. "Bezzałogowce WB Electronics dla Sił Zbrojnych RP". Lotnictwo Aviation International nr 1/2015.
[3] „FlySAR z WB Electronics”. e-RAPORT MSPO 4/2014.
[4] „Air Fair 2015: FlySar - morski patrolowiec WB Electronics”. DEFENCE 24.
[5] Ługowski M. "Bezzałogowce made in Gliwice". Armia nr 11/2014.
blog comments powered by Disqus