BKB-1A, 1963

Szybowiec doświadczalny. USA.
Szybowiec doświadczalny BKB-1A w locie, pilotuje Witold Kasprzyk. (Źródło: ”Witold Kasprzyk, Stefan Brochocki ”).

Szybowiec doświadczalny w układzie latającego skrzydła BKB-1A został zbudowany w USA przez inż. Witolda Kasprzyka (Witold Kasper). Była to wersja rozwojowa szybowca BKB-1, zbudowanego w Kanadzie w latach 1950-tych przez inżynierów Stefana Brochockiego, inż. Freda Bodke i inż. Witolda Kasprzyka. BKB-1A otrzymał trójkątne stabilizatory na końcach skrzydeł i stateczniki przed sterami oraz trymery sterowania skośnego.

Szybowiec został oblatany w 1963 r. Próby w locie wykazały, że szybowiec jest sterowny i stateczny statycznie, niezależnie od prędkości lotu. W stanie opływu wirowego (a=30÷35°) opadanie wynosiło 0,5 m/s przy prędkości 10 m/s (L/D=20!). Szybowiec wytrzymywał przeciążenia dodatnie do 25g!. Potrafił również zawisnąć na ok 10 s. dzięki energii kinetycznej wiru nadskrzydłowego!. Badania w locie szybowca BKB doprowadziły konstruktora do odkrycia przyczyny jego niezwykle małej prędkości lotu 32 km/h. Wizualizacja opływu wykazała, że był nią stabilny wir wytworzony na końcach skrzydła. Powstał on na górnej powierzchni skrzydła, w pobliżu spływu, we wklęsłej niszy pojawiającej się przy dużym wychyleniu do góry sterolotek, niezbędnym dla zmniejszenia prędkości lotu.

W Polsce.

Opis szybowca BKB-1A zamieściłem w mojej encyklopedii, ponieważ jego konstruktorem i budowniczym był Polak- Witold Kasprzyk, który po II wojnie światowej wyemigrował najpierw do Kanady, a później do USA.

Konstrukcja:
Jednomiejscowy szybowiec w układzie latającego skrzydła o konstrukcji drewnianej.
Płat drewniany, dzielony, jednodźwigarowy, w całości kryty sklejką, stery na końcach płata. Skos płata- 13o, wznios płata- 1,40o.
Kadłub drewniany, pokryty sklejką. Kabina zakryta.
Podwozie- płoza amortyzowana pierścieniami gumowymi, dodatkowe koło do obsługi naziemnej.

Dane techniczne BKB-1A (wg [2]):
Rozpiętość- 11,9 m, długość- 3,0 m, wysokość- 0,9 m, powierzchnia nośna- 14,4 m2.
Masa własna- 168 kg, masa startowa max- 259 kg.
Prędkość max- 178 km/h, prędkość max. w burzliwym powietrzu- 128 km/h, prędkość max. przy starcie za samolotem- 128 km/h , prędkość max. przy starcie za wyciągarką- 101 km/h, prędkość przeciągnięcia- 40 km/h, doskonałość- 29,6 przy prędkości 87 km/h, opadanie minimalne- 0,72 m/s przy prędkości 71 km/h.

Źródło:

[1] Waśkiewicz J. ”Witold Kasprzyk- pilot, konstruktor-odkrywca, mały wielki człowiek”.
[2] Witold Kasprzyk, Stefan Brochocki.
[3] Glass A., Kubalańca J. "Polskie konstrukcje lotnicze 1939-1954". Tom 5. Wydawnictwo STRATUS. Sandomierz 2013.
blog comments powered by Disqus