PZL- jednomiejscowy metalowy szybowiec treningowy, 1959

Projekt szybowca treningowo- akrobacyjnego. Polska.

W 1959 r., równolegle z projektem szkicowym PZL-103, zespół konstrukcyjny w WSK-Okęcie opracował projekt szybowca popularnego o konstrukcji ana­logicznej do PZL-103. Różnił się wymiarami, a stąd masą i osiągami. Szybowiec ten mógłby spełniać rolę treningowo- akrobacyjnego, jak np. później zachodnioniemiecki Start & Flug H101 "Salto", pod wa­runkiem podwyższenia jego wytrzymałości.

Jednak zapo­trzebowanie na szybowce tej klasy jest niewielkie. Projekt można potraktować jako wstępny, gdyż jego rozwiązania konstrukcyjne były identyczne jak PZL-103.

Dane techniczne PZL- jednomiejscowy metalowy szybowiec treningowy (wg [3]):
Rozpiętość- 11,0 m, długość- 5,0 m, wysokość- 1,5 m, powierzchnia nośna- 8,1 m2.
Masa własna- 112 kg, masa całkowita- 202 kg.
Prędkość dopuszczalna- 200 km/h, prędkość minimalna- 60 km/h, doskonałość max- 25 przy prędkości 73 km/h, opadanie minimalne- 0,65 m/s przy prędkości 63 km/h.

Źródło:

[1] Glass A. "Projekty szybowców metalowych PZL-103 i PZL M-8 Pelikan". Technika Lotnicza i Astronautyczna nr 2/1983.
blog comments powered by Disqus