American Champion (Bellanca 8) "Decathlon" / "Super Decathlon" / "Xtreme Decathlon", 1971

Prototyp oblatano w 1971 r., równocześnie z przejęciem CAC przez Bellanca Aircraft Corporation. Produkcja seryjna ruszyła w 1972 r. Napęd stanowiły silniki Lycoming IO-320 o mocy 110 kW (150 KM) z opcjonalnymi śmigłami o stałym lub zmiennym skoku. W połowie lat 1970- tych pojawiła się wersja "Super Decathlon" z silnikiem Lycoming АЕIO-360-H1A o mocy 130 kW (180 KM).
W 1980 r. Bellanca zakończyła produkcję samolotu, a w 1982 r. ogłosiła upadłość. W latach 1980- tych prawa do produkcji samolotów "Decathlon" i "Super Decathlon" kilkakrotnie zmieniały właściciela. W 1988 r. prawa te odkupiła specjalnie w tym celu utworzona firma o nazwie American Champion Aircraft Corporation (bez związku ze swoją imienniczką z lat 1950- tych i 1960- tych). Stała się ona jedynym producentem całej linii "Citabria", "Scout" i "Decathlon" oraz właścicielem praw do zabytkowych już samolotów "Champion". Produkcja samolotów "Decathlon" i "Super Decathlon" została wznowiona w 1990 r. Samoloty oferowane są silnikiem Lycoming АЕIO-360-H1B o mocy 130 kW (180 KM). W 2014 r. modele cieszyły się dużym zainteresowaniem klientów, stanowiąc 90% produkcji wytwórni. Łączą w sobie cechy kilku kategorii lekkich samolotów, nadając się zarówno do szkolenia i turystyki lotniczej, jak i akrobacji powietrznej.
W 2012 r. firma American Champion zaprezentowała nową wersję American Champion 8KCAB "Xtreme Decathlon", w której zwiększono znacznie zdolności akrobacyjne. Samolot otrzymał skrzydło o symetrycznym profilu, z lotkami o grubości względnej większej niż płata, co istotnie poprawiło ich skuteczność. Powiększono też o 10 % usterzenie poziome. Zastosowano silnik Lycoming АЕIO-390-А1В6 o mocy 157 kW (210 KM) napędzający śmigło o średnicy 1,9 m. Wymusiło to wydłużenie goleni podwozia głównego. Samolot wszedł do produkcji seryjnej.
W Polsce.
W 2015 r. na Małopolskim Pikniku Lotniczym w Krakowie można było podziwiać pierwszy egzemplarz samolotu American Champion 8KCAB "Xtreme Decathlon" w Europie. Zarejestrowany w Austrii, stanowi własność niewielkiej grupki pilotów- entuzjastów akrobacji powietrznej. Jednym ze współwłaścicieli jest Polak Krzysztof Barszczewski.
Konstrukcja.
Silnik
- "Decathlon"- płaski Lycoming IO-320 o mocy 110 kW (150 KM),
- "Super Decathlon"- płaski Lycoming АЕIO-360-H1A o mocy 130 kW (180 KM),
- "Xtreme Decathlon"- płaski Lycoming АЕIO-390-А1В6 o mocy 157 kW (210 KM).
Dane techniczne 8KCAB "Super Decathlon" (wg [2]):
Rozpiętość- 9,75 m, długość- 6,97 m, wysokość- 2,35 m, powierzchnia nośna- 15,7 m2.
Masa własna- 592 kg, masa startowa max (do akrobacji)- 816 kg, masa startowa max (kategoria normalna)- 884 kg.
Prędkość dopuszczalna- 321 km/h, prędkość max- 249 km/h, prędkość przelotowa- 226 km/h, prędkość przeciągnięcia- 91 km/h, wznoszenie max- 5,7 m/s, pułap- 4877 m, czas lotu- 3,4 h..
Dane techniczne 8KCAB "Xtreme Decathlon" (wg [2]):
Rozpiętość- 9,4 m, długość- 6,98 m, wysokość- 2,35 m, powierzchnia nośna- 15,23 m2.
Masa własna- 603 kg, masa startowa max (do akrobacji)- 816 kg, masa startowa max (kategoria normalna)- 884 kg.
Prędkość dopuszczalna- 321 km/h, prędkość max- 259 km/h, prędkość przelotowa - 240 km/h, prędkość przeciągnięcia- 93 km/h, wznoszenie max- 7,6 m/s, pułap- 6096 m, czas lotu- 2,6 h.
Galeria
Źródło:
[1] Rusiecki M. "Nowy akrobacyjny górnopłat. Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 9/2015.[2] American Champion Aircraft.