American Champion (Bellanca) "Scout", 1974

Lekki samolot wielozadaniowy (szkolny, turystyczny, rolniczy, do patrolowania linii energetycznych i rurociągów, holowania szybowców). USA.
Lekki samolot wielozadaniowy American Champion "Scout". (Źródło: Aussie Oc via "Wikimedia Commons").
Projekt samolotu Bellanca 8GCBC "Scout" został opracowany w firmie Bellanca Aircraft Corporation na początku lat 1970- tych. Stanowił dalszy rozwój samolotu Bellanca "Citabria". W konstrukcji wprowadzono zmiany, które miały na celu rozszerzenie zakresu zastosowań samolotu. Otrzymał on płat o zwiększonej po­wierzchni i wyposażony w klapy (co poprawiło charakterystyki STOL), silnik o większej mocy, podwozie o większym prześwicie oraz większą masę użyteczną. Samolot może być używany jako szkolny, turystyczny, rolniczy, do patrolowania linii energetycznych i rurociągów, holowania szybowców i banerów oraz lotów bush flying. W wariancie rolniczym samolot posiada podwieszany zbiornik chemikaliów o pojemności 340 l wykonany z laminatu szklanego.

Prototyp samolotu został oblatany w 1974 r. Firma Bellanca wyprodukowała ponad 350 egz. W 1980 r. produkcja samolotu została zakończona z powodu upadłości firmy. Powodem bankructwa był kryzys lotnictwa ogólnego w USA na przełomie lat 1970 / 1980- tych. W latach 1980- tych prawa do produkcji samolotu "Citabria" kilkakrotnie zmieniały właściciela. W tym czasie został zbudowany tylko jeden samolot !

W 1988 r. prawa te odkupiła specjalnie w tym celu utworzona firma o nazwie American Champion Aircraft Cor­poration (bez związku ze swoją imienniczką z lat 1950- tych i 1960- tych). Stała się ona jedynym producen­tem całej linii "Citabria", "Scout" i "Deca­thlon" oraz właścicielem praw do za­bytkowych już samolotów "Champion". Produkcja samolotów "Scout" została wznowiona w 1993 r. Firma oferowała wariant napędzany silnikiem diesla Austro Engine E4 o mocy 130 kW (180 KM). Do 2008 r. zbudowano ponad 500 egz.

Samoloty produkcji Bellanca miała skrzydła z drewnianym dźwigarem i aluminiowymi żebrami. W latach 1980- tych firma American Champion wprowadziła dźwigar aluminiowy, proponując go także jako element do wymiany w starszych egzempla­rzach. "Scout" nie był jednak przeznaczony do akrobacji, o czym często zapominali piloci. Zaowocowało to serią wy­padków, których przyczyną było uszkodzenie drewnianego dźwigara skrzydeł. W tej sytuacji FAA zaleciła przestrzeganie ograniczeń eksplo­atacyjnych dla tej wersji, jednak ostatecznie problem został rozwią­zany dopiero przez wprowadzenie dźwigara aluminiowego.

Konstrukcja.
Dwumiejscowy górnopłat zastrzałowy o konstrukcji mieszanej lub metalowej.
Płat prosty, dwudźwigarowy, o obrysie prostokątnym. Dźwigary początkowo konstrukcji drewnianej, później aluminiowej, żebra wykonane z blachy duralowej. Pokrycie tkaniną typu Dacron. Zastrzały typu V, wykonane z rur stalowych, podparte w środkowej części rozporkami. Jednodźwigarowe lotki konstrukcji me­talowej. Pokrycie tkaniną typu Dacron. Klapy zwy­kłe konstrukcji metalowej. Pokry­cie płócienne. Końcówki skrzydła z lamina­tu poliestrowego wzmocnionego włóknem szklanym.
Kadłub- konstrukcja kratowni­cowa spawana z rur chromowo- molibdenowych. Pokrycie tkaniną typu Dacron. Przekrój kadłuba prostokątny z zaokrąglonymi naro­żami. Część pokrycia spodniej czę­ści kadłuba stanowią łatwo odej­mowane pokrywy metalowe. Kabina zakryta.
Usterzenie klasyczne, proste, o obrysach trapezowych z cięgnami usztywniającymi. Konstrukcja spawana z rur stalowych. Pokrycie tkaniną typu Dacron.
Podwozie klasyczne, stałe. Możliwość zastosowania nart, pływaków lub opon typu tundra.

Wyposażenie- podstawowy zestaw przyrzą­dów pilotażowo-nawigacyjnych i silnikowych. Możliwość zabudowa­nia różnych radiostacji typu King lub Narco, układu VOR, układu ILS i radiobusoli. Możliwość zabudowania haka do holowania szybowców.
Instalacje: elektry­czna, hydraulicz­na.

Silnik- płaski Avco Lycoming 0-320-A2B o mocy 150 KM lub Lycoming O-360-C1G, o mocy 134 kW (180 KM) albo silnik diesla Austro Engine E4 o mocy 130 kW (180 KM).

Dane techniczne Bellanca 8GCBC "Scout" (wg [2]):
Rozpiętość- 10,5 m, długość- 6,91 m, wysokość- 2,02 m, powierzchnia nośna- 15,81 m2.
Masa własna (wersja sportowa)- 515 kg, masa własna (wersja rolnicza)- 522 kg, masa całkowita (wersja sportowa)- 758 kg, masa całkowita (wersja rolnicza)- 1054 kg.
Prędkość dopuszczalna- 260 km/h, prędkość max- 206 km/h, prędkość przelotowa- 201 km/h, prędkość minimalna- 73 km/h, wznoszenie- 5,82 m/s, zasięg- 772 km.

Dane techniczne American Champion "Scout" (wg [3]):
Rozpiętość- 11,06 m, długość- 7,01 m, wysokość- 2,65 m, powierzchnia nośna- 16,72 m2.
Masa własna- 635 kg, masa startowa max- 975 kg.
Prędkość dopuszczalna- 267 km/h, prędkość max- 225 km/h, prędkość przelotowa- 209 km/h, prędkość przeciągnięcia- 86 km/h, prędkość przeciągnięcia na klapach- 72 km/h, wznoszenie max- 5,5 m/s, pułap- 5181 m, czas lotu- 6,8 h.

Galeria

  • Bellanca "ScoutAdventure". Rysunek w trzech rzutach. (Źródło: Technika Lotnicza i Astronautyczna nr 10/1974).

Źródło:

[1] Rusiecki M. "Nowy akrobacyjny górnopłat. Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 9/2015.
[2] R. M. "Champion (Bellanca) Citabria 7 GCBC Scout". Technika Lotnicza i Astronautyczna nr 10/1974.
[3] American Champion Aircraft.
blog comments powered by Disqus