Dobrzański- Frąckowiak motoszybowce, 1943- 1944

Projekty motoszybowców amatorskich. Polska.
W obozie jenieckim Stalag 6B pilot szybowcowy Roman Dobrzański z pomocą inż. Witolda Frąckowiaka opracował w 1943 r. projekt wstępny dwumiejscowego motoszybowca z silnikiem o mocy 14,7 kW.

Silnik- o mocy 14,7 kW (20 KM).

Dane techniczne motoszybowiec dwumiejscowy (wg [1]):
Rozpiętość- 15,0 m, powierzchnia nośna- 18,5 m2.
Masa własna- 220 kg, masa całkowita- 440 kg.

Następnie, w 1944 r. zaprojektowali jednomiejscowy motoszybowiec. Po zakończeniu wojny model motoszybowca jednomiej­scowego przeszedł badania aerodynamiczne w tunelu w Göttingen.

Dane techniczne motoszybowiec jednomiejscowy (wg [1]):
Rozpiętość- 17,5 m, powierzchnia nośna- 19,0 m2.
Masa własna- 220 kg, masa całkowita- 350 kg.

Źródło:

[1] Glass Andrzej, Kubalańca Jerzy "Polskie konstrukcje lotnicze". Tom 5. Wydawnictwo STRATUS. Sandomierz 2013.
blog comments powered by Disqus