Loehle "Jenny", ok. 1985
(Early Bird "Jenny", Curtiss "Shufa Jenny")

Ultralekki samolot sportowy. USA.
Loehle ”Jenny”- replika samoloty Curtiss ”Jenny” (SP-SHUF) znanego polskiego pilota akrobacyjnego Marka Szufy. (Źródło: Marek Szufa- ”Szufa Airshow”).

Samolot ultralekki Early Bird "Jenny" został zaprojektowany przez Dennisa Wiley jako replika w skali 67 % słynnego samolotu z okresu I wojny światowej Curtiss JN-4D "Jenny". Samolot produkowany był w firmach Early Bird Aircraft Company oraz Leading Edge Airfoils i dostarczany w postaci zestawu do samodzielnego montażu. Sprzedawane były również plany do amatorskiej budowy samolotu. Dostawy samolotów rozpoczęły się w 1985 r.

Dopuszczalny zakres mocy stosowanych silników wynosi od 34 do 48 kW (od 46 do 65 KM). Najczęściej stosowane silniki to Rotax 503 o mocy 37 kW (50 KM), Rotax 532 o mocy 48 kW (64 KM), Rotax 582 o mocy 48 kW (64 KM),) Rotax 618 o mocy 55 kW (74 KM) lub konwersja silnika samochodowego Geo Metro o mocy 45 kW (60 KM). Zestawy do samodzielnego montażu dostarczane były  standardowo z silnikiem Rotax 503. Według producenta czas budowy samolotu z zestawu nie przekraczał 500 h.

Do 1998 r. dostarczone zostały 53 zestawy. Ukończono budowę i oblatano 24 samoloty.

Następnie produkcja zestawów samolotów Early Bird "Jenny" została podjęta w firmie Loehle Aircraft Corporation pod nazwą Loehle "Jenny".

W Polsce.

Pod koniec 2005 r. został zmontowany z zestawu samolot ultralekki Loehle "Jenny", będący repliką samolotu Curtiss ”Jenny”. Stanowił własność znanego pilota- akrobaty i modelarza Marka Szufy. Otrzymał znaki rejestracyjne SP-SHUF. W 2006 r. prezentowana była na Małopolskim Pikniku Lotniczym na Czyżynach w Krakowie. W 2013 r. Curtiss ”Jenny” Marka Szufy został przekazany do Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie. Samolot nosił nieoficjalną nazwę Curtiss "Shufa Jenny".

W listopadzie 2010 rozpoczęto budowę drugiego egzemplarza Loehle "Jenny" (SP-SWAR).

Konstrukcja Curtiss "Shufa Jenny".
Dwumiejscowy, później ze względu na zabudowę zmienionej instalacji paliwowej został przebudowany na jednomiejscowy.
Skrzydła o konstrukcji metalowej, pokryte tkaniną. Komora płatów czteroprzęsłowa, usztywniona linkami.
Kadłub o kratownicowej konstrukcji metalowej, pokryty tkaniną. Kabiny odkryte.
Podwozie klasyczne, stałe.

Silnik: typu bokser HKS 700 E o mocy 45 kW (60 KM).

Dane techniczne Curtiss "Shufa Jenny" (wg [7]):
Rozpiętość- 8,7 m, długość- 5,6 m, wysokość- 2,13 m, powierzchnia nośna- 16,25 m2.
Masa własna- 225 kg, masa startowa max- 345 kg.
Prędkość max- 130 km/h, prędkość lądowania: 65 km/h, prędkość minimalna- 50 km/h, wznoszenie- 4,1 m/s, pułap- 4267 m, zasięg- 209 km.

Dane techniczne Early Bird "Jenny", silnik Rotax 503 (wg [5]):
Rozpiętość- 8,38 m, długość- 5,59 m, powierzchnia nośna- 16,26 m 2.
Masa własna- 190 kg, masa startowa max- 363 kg.
Prędkość max- 113 km/h, prędkość przelotowa- 105 km/h, prędkość minimalna- 56 km/h, wznoszenie- 4,1 m/s, pułap- 4267 m, zasięg- 209 km.

Galeria

  • Loehle ”Jenny” (SP-SWAR) . (Źródło: Krzysztof Godlewski - Aviateam.pl: Portal lotniczy).).

Źródło:

[1] Rusiecki M. ”Czyżyny po raz trzeci”. Przegląd Lotniczy Aviation Revue” nr 8/2006.
[2] ”Szufa Airshow”.
[3] Muzeum Lotnictwa Polskiego.
[4] Stare Skrzydła.
[5] Purdy, Don: "AeroCrafter - Homebuilt Aircraft Sourcebook". Fifth Editio. BAI Communications, 15 July 1998.
[6] VII MPL Bielsko-Biała.
[7] Marek Szufa – informacje.
blog comments powered by Disqus