Meyza "Bumerang", 2001

Wózek motolotniowy. Polska.
Wózek motolotniowy "Bumerang". (Źródło: foto Wiesław Meyza via Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 12/2001).

Na początku lat 2000- nych Wiesław Meyza przystąpił do budowy swego trzeciego wózka motolotniowego, który otrzymał nazwę "Bumerang". Według założeń konstruktora miała to być ładna, ergonomiczna, funkcjonal­na, a przede wszystkim- aerodyna­miczna konstrukcja. Kształt "gondoli" został tak dopracowany, by pozycja pilota i pasażera była wygodna, a opory ae­rodynamiczne zmniejszone do mini­mum. Do napędu został zastosowany silnik Rotax 503, skrzydło typu "Libre 3".

Budowa wózka została ukończona w maju 2001 r. Od tego czasu wózek był użytkowany na lotnisku w Bagicza, wzbudzając duże zainteresowanie motolotniarzy. Motolotnia testowana była przez dwóch wytrawnych i do­świadczonych w budowie motolotni instruktorów- Andrzeja Kraszew­skiego i Józefa Korola, uzyskując po­chlebną opinię.

Konstrukcja.
Rama wózka wyko­nana ze stali nierdzewnej (profil 60 x 40). Główny zbiornik paliwa 37 l ze stali nierdzewnej (istnieje możliwość zainstalowania dodatkowego zbiornika montowanego we­wnątrz owiewki za siedziskiem pasa­żera). Oś tylna, siedzenia, kabina i owiewki kół wykonane z kompo­zytu. Maszt jest składany, pozwala na łatwiejszy montaż skrzy­dła. W przypadku lotów bez pasażera tylne siedzenie może być demontowane, powstająca przestrzeń tworzy znacz­nych rozmiarów bagażnik zakrywa­ny aerodynamiczną pokrywą. Przed­nie siedzenie jest pochylane celem wygodnego zajmowania miejsca na fotelu pasażera.

Silnik- Rotax-503 o mocy 32 kW (44 KM).

Dane techniczne wózka "Bumerang" (wg [1]):
Masa własna wózka (bez skrzy­dła)- 143 kg.
Prędkość przelotowa- ok. 68 km/h.

Galeria

  • Wiesław Meyza i jego konstrukcja- tym razem w wersji dla pilota z bagażem. (Źródło: foto Wiesław Meyza via Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 12/2001).
  • Motolotnia w locie. (Źródło: foto Wiesław Meyza via Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 12/2001).
  • Motolotnia w locie. (Źródło: foto Wiesław Meyza via Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 12/2001).

Źródło:

[1] Meyza W. "Bumerang". Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 12/2001.
blog comments powered by Disqus