Polonez (SP-BZM), 1979
Aeroklub PRL przystąpił do przygotowań do zawodów od... budowy balonu, gdyż organizator wyznaczył limit pojemnościowy balonu początkowo do 1000 m3, później- 1300 m3. Dzięki wysiłkom i własnemu zaangażowaniu Stefana Maknégo i Hieronima Kosmowskiego, w ciągu 4 miesięcy powstał nowy. Otrzymał nazwę Polonez, nawiązującą do nazwy samochodu produkowanego przez Fabrykę Samochodów Osobowych na Żeraniu głównego sponsora wyprawy do USA. Nie było to łatwe zadanie, by w ciągu tak krótkiego czasu znaleźć sponsora, wykonawcę oraz zbudować balon. Jeszcze tydzień przed odlotem nikt w APRL nie marzył, by udało się zbudować balon w terminie. A jednak tuż przed odlotem do USA balon był gotowy- został zarejestrowany 14.05.1979 r. i otrzymał znaki rejestracyjne SP-BZM.
Zawody zostały rozegrane w dniach 21- 29.05.1979 r. w Long Beach w USA. Załoga w składzie Stefan Makné i Gromosław Czempiński zajęła 8 miejsce. Polska załoga została wyróżniona specjalną nagrodą dla Fabryki Samochodów Osobowych na Żeraniu, ufundowaną przez Izbę Handlową Long Beach, za wysiłek organizacyjny w zbudowaniu i przygotowaniu do zawodów balonu Polonez w tak krótkim terminie.
W trakcie trwania szkolenia balonowego w 1981 r. w Białymstoku, balon został poważnie uszkodzony podczas lądowania. Wyrejestrowany 2.11.1981 r.
Dane techniczne Polonez (SP-BZM) (wg [2]):
Pojemność- 1000 m³.
Źródło:
[1] Czempiński G. "Polonez nad Los Angeles". Źródło: Skrzydlata Polska nr 28/1979.[2] Klub Balonowy Białystok.