Thunder & Colt Canon (SP-BZK), 1978

Balon na ogrzane powietrze. Wielka Brytania.
Balon Canon (SP-BZK) w locie. (Źródło: via Konrad Zienkiewicz).

Thunder & Colt balony (opis główny)

W Polsce.

W 1978 r. dostarczony został do Polski pierwszy balon na ogrzane powietrze, który otrzymał nazwę Canon i znaki rejestracyjne SP-BZK. Zakup balonu firmy Thunder & Colt został sfinansowany przez wiedeńskie przedstawicielstwo japońskiej firmy Canon. Japończycy uznali, że jest to znakomity sposób na reklamę firmy w Polsce.

Balon trafił do Aeroklubu Poznańskiego. W dniu 25.05.1978 r. piloci tego aeroklubu: Stefan Makné i Eugeniusz Olszański wykonali pierwszy, eksperymentalny lot. Był to zarazem pierwszy w Polsce lot balonu na ogrzane powietrze. Start odbył się z Biskupic w pobliżu Poznania, a lądowanie miało miejsce na lotnisku Aeroklubu Poznańskiego w Ligowcu.

W dniach 3- 10.01.1979 r., podczas tzw. zimy stulecia, polska załoga w składzie Stefan Makné i Ireneusz Cieślak wzięli udział w IV Mistrzostwach Świata Balonów na Ogrzane Powietrze w Upsalli (Szwecja). Załoga zajęła 20 miejsce na 37 startujących. W październiku 1980 r. załoga polska w składzie Ireneusz Cieślak i Eugeniusz Olszański na balonie Canon wzięła udział w Mistrzostwach Europy Balonów na Ogrzane Powietrze w miejscowości Arc et Senans (Francja). Polska załoga zajęła 6 miejsce na 37 startujących, pomimo, że z winy obsługi naziemnej nie znaleziono markera w I konkurencji.

Dane techniczne Canon:
Pojemność- 2180 m³.

Galeria

  • Balon Canon (pierwszy z lewej) na starcie IV Mistrzostw Świata Balonów na Ogrzane Powietrze w Upsalli, styczeń 1979 r. (Źródło: Skrzydlata Polska nr 10/1979).
  • Kosz balonu Canon na samochodzie. IV Mistrzostwa Świata Balonów na Ogrzane Powietrze w Upsalli, styczeń 1979 r. (Źródło: Skrzydlata Polska nr 10/1979).
  • Balon Canon (SP-BZK) podczas startu. (Źródło: Skrzydlata Polska nr 48/1979).

Źródło:

[1] Cieślak I. "Historia sportu balonowego do roku 1983". Aeroklub Poznański.
[2] Szmak A. "Mistrzostwa świata Montgolfierów". Skrzydlata Polska nr 10/1979.

blog comments powered by Disqus