Okarmus szybowiec- latawiec Nr 1, 1937
Władysław Okarmus zamieszkały w Brodach k. Kalwarii Zebrzydowskiej, jako 15- letni uczeń gimnazjum zbudował w 1937 r. szybowiec- latawiec. Miał on prostokątny płat z lotkami, usterzenie pionowe, mechanizmy sterowania, miejsce pilota i podwozie płozowe. Na końcach skrzydeł były zamocowane warkocze z kokardami z papieru.
Pierwsze próby zostały wykonane w locie latawcowym, bez pilota, z zablokowanymi lotkami, na linie przy pomocy kołowrotu. Przy ziemi siła nośna była nie wystarczająca do uniesienia pilota. Wówczas konstruktor podwiesił siodełko na długiej lince i gdy latawiec był wysoko w powietrzu, Okarmus wsiadł na siodełko i uniósł się na wysokość kilku metrów.
Konstrukcja.
Jednomiejscowy latawco- szybowiec o konstrukcji drewnianej, kryty papierem. Profil płata wypukły, cienki (kryty jednostronnie). Płat o cięciwie 3 m, z lotkami.
Pod płatem rama mieszcząca siodełko pilota, drążek sterowy i orczyk. Pod nią płoza. Później dodano siodełko na lince.
Usterzenie pionowe ze sterem kierunku.
Dane techniczne Okarmus szybowiec- latawiec Nr 1 (wg [1]):
Rozpiętość- 6,0 m, długość- 4,5 m, wysokość- 1,5 m, powierzchnia nośna- 18,0 m2.
Masa własna- 30 kg, masa użyteczna- 60 kg, masa całkowita- 90 kg.
Źródło:
[1] Glass A. "Polskie konstrukcje lotnicze do 1939". Tom 3. Wydawnictwo STRATUS. Sandomierz 2008.