Piasecki PV-2, 1943

Śmigłowiec doświadczalny. USA.
Śmigłowiec Piasecki PV-2 podczas swego pierwszego lotu. (Źródło: archiwum).

W 1940 r. Frank Piasecki, razem z młodymi entu­zjastami budowy śmigłowca, założył firmę PV Engineering Forum. Pierwszym projektem opracowanym w firmie był jednowirnikowy śmi­głowiec Piasecki PV-1, który nie miał wirnika ogonowego, lecz sterowaną dyszę odrzutową na końcu kadłuba. W 1941 r. konstruktorzy uznali jednak to rozwiąza­nie za zbyt skomplikowane i powrócono do klasycznego śmigła ogonowego.

W latach 1941- 1942 Frank Piasecki, przy współpracy  Harolda Venzie i E. Dalanda, zaprojektował jednowirnikowy śmigłowiec Piasecki PV-2 ze wirnikiem ogonowym. Maszyna miała klasyczną konstrukcję. Z przodu znajdował się fotel pilota, początkowo niczym nie osłonięty, za nim silnik tłokowy napędzający pojedynczy wirnik oraz kratownicową belkę ogonową. Śmigłowiec ten został zbudowany w garażu Piaseckiego.

Piasecki, mając za sobą tylko 14 h lotu samolotem sportowym Piper "Cub", sam przeprowadzał próby w locie. Pierwsze próby gotowej konstrukcji odbyły się w 1943 r. Metodą prób i błędów, unosząc się na przytrzymywanej przez sznury do bielizny konstrukcji, po ok. 5 h ćwiczeń Piasecki uznał, że jest w stanie poprowadzić śmigłowiec. Oficjalny oblot PV-2 miał miejsce 11.04.1943 r. Był to drugi, udany lot śmigłowca na terenie Stanów Zjednoczonych. Pierwszą maszyną, która tego dokonała była konstrukcja Igora Sikorskiego- Sikorsky VS 300. Dużym osiągnięciem Piaseckiego były doskonałe własności pilotażowe śmigłowca.

Dnia 20.10.1943 r. PV-2 zademonstrowano w Waszyngtonie władzom wojskowym i cywilnym.  Śmigłowiec został przyjęty entuzjastycznie. Wystawiano go przez lata w Smithsonian Air and Space Museum w Waszyngtonie, a obecnie można go oglądać w należącym do AHS Helicopter Museum w West Chester w Pensylwanii.

Śmigłowiec PV-2 uzyskał dobrą opinię dowództwa lotnictwa marynarki wojennej USA (US Navy), które w styczniu 1944 r. zamówiło u Piaseckiego- dla Cost Guard (Straż Ochrony Wybrzeża - duży śmigłowiec transportowy o udźwigu 816 kg do celów ratowniczych. Piasecki dla spełnienia tych wysokich wymagań zaprojektował śmigłowiec Piasecki PV-3, 1 (symbol wojskowy XHRP-1) w układzie podłużnym (tandem).

Konstrukcja.
Jednomiejscowy śmigłowiec w klasycznym układzie konstrukcyjnym.
Wirnik nośny wyważony dynamicznie, ze sterowaniem okresowym i skoku ogólnego
Wirnik ogonowy półsztywny.

Galeria

  • Śmigłowiec Piasecki PV-2 podczas prób w locie. (Źródło: archiwum).

Źródło:

[1] Witkowski R. "Dzieje śmigłowca". Oficyna Wydawnicza ECHO. Warszawa 2005.
[2] Glass A., Kubalańca J. "Polskie konstrukcje lotnicze 1939- 1954". Tom 5. Wydawnictwo STRATUS. Sandomierz 2013.

blog comments powered by Disqus