Serwis Samolotów Historycznych J&J Karasiewicz

Samolot Bücker T-131 "Jungmann" podczas budowy w firmie Serwis Samolotów Historycznych J&J Karasiewicz. (Źródło: Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 3/1994).

W latach 1989-1995 zespół specjalistów lotnictwa pod kierownictwem Janusza Karasiewicza (zginął w katastrofie samolotu 26.08.2006 r.) amatorsko zbudował 4 egz. samolotów Bücker ”Jungmann”. Pierwszy z nich został oblatany latem 1994 r. Samoloty pierwszej wersji były napędzane silnikami gaźnikowymi Walter ”Minor”. W 1995 r. powstała firma Serwis Samolotów Historycznych, która podjęła ich produkcję seryjną na podstawie dokumentacji firmy Bücker opartej na oryginalnej dokumentacji czeskiej wersji samolotu pod oznaczeniem Bücker T-131 PA ”Jungmann”.

Samoloty produkowane są na indywidualne zamówienia. Płatowce budowane są ręcznie, jedynie przy produkcji niektórych elementów stosowana jest obróbka mechaniczna. W stosunku do oryginału zmieniono niewiele. Silnik Hirth HM 504 o mocy 105 KM zastąpiono czeskim silnikiem LOM M-332 AK. Do 2006 r. zbudowano ponad 30 egz. tego samolotu. Na początku lat 2000-nych zostały opracowane projekty nowych wersji znanych samolotów firmy Bücker:
- Bücker Bü-181 ”Bestmann M332” napędzany silnikiem rzędowym LOM M332 o mocy 102 kW (140 KM),
- Bücker Bü-181 ”Bestmann Lycoming ” napędzany silnikiem Lycoming o mocy 102-118 kW (140-160 KM).

W 1997 r. firma produkowała części metalowe oraz prowadziła montaż samolotów Aviasud Engineering "Albatros", budowano również inne typy samolotów ultralekkich (np. Podešva "Tulak").

Konstrukcje:
Bücker T-131 ”Jungmann”, 1994, samolot szkolny.
Aviasud Engineering "Albatros", 1997, amolot sportowy ultralekki.
Bücker Bü-133 ”Jungmeister”, początek lat 2000-nych, samolot szkolny dla nauki wyższego pilotażu.
Bücker Bü-181 ”Bestmann”, początek lat 2000-nych, samolot sportowy, szkolny.
Karasiewicz Podešva "Tulak", ok. 2004, ultralekki samolot sportowy.

Galeria

  • Samolot Bücker T-131 "Jungmann" podczas budowy w firmie Serwis Samolotów Historycznych J&J Karasiewicz. (Źródło: Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 3/1994).
  • Kratownica samolotu Bücker T-131 "Jungmann". (Źródło: Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 3/1994).
  • Samolot Aviasud Engineering ”Albatros” podczas montażu w zakładzie Janusza Karasiewicza, 1997 r. (Źródło: Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 9/1997).

Źródło:

[1] Liwiński J. ”Rejestr polskich statków powietrznych 2006.”. Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 2/2006.
[2] Serwis Samolotów Historycznych.
[3] Margański E. "Przygoda z Albatrosem". Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 9/1997.
[7] Allegro Archiwum.
blog comments powered by Disqus