Tecnam P2010, 2012
(Tecnam P Twenty Ten)
Samolot sportowo- turystyczny, szkolny. Włochy.
Samolot Tecnam P2010 należący do Ośrodka Szkolenia Lotniczego Bartolini Air. Posiada znaki tymczasowe I-PDVF. (Źródło: Copyright Mikołaj Lech).
Projekt czteromiejscowego samolotu turystycznego i szkolnego Tecnam P2010 został opracowany na początku lat 2010- tych w firmie Costruzioni Aeronautische Tecnam. Konstruktorem samolotu jest prof. Luigi Pascale. Samolot po raz pierwszy został zaprezentowany w 2011 r. na targach AERO Friedrichshafen. Prototyp wykonał pierwszy lot 12.04.2012 r., który był bardzo udany.
Dane techniczne Tecnam P2010 (wg [3]):
Rozpiętość- 10,3 m, długość- 7,9 m, wysokość- 2,7 m, powierzchnia nośna- 13,9 m2.
Masa własna- 710 kg, masa użyteczna max- 450 kg, masa startowa- 1160 kg.
Prędkość max- 260 km/h, prędkość przelotowa- 246 km/h, prędkość minimalna- 85 km/h, wznoszenie- 5,1 m/s, pułap praktyczny- 4570 m, zasięg- 1325 km.
Po uzyskaniu certyfikatu EASA, przystąpiono do produkcji seryjnej. Do połowy 2014 r. zbudowano pierwsze 3 egz. (I-FOUR, I-EASA oraz I-PTFD).
W Polsce.
W grudniu 2014 r. do łódzkiego Ośrodka Szkolenia Lotniczego "Bartolini Air" dostarczony został pierwszy w Polsce egzemplarz samolotu Tecnam P2010 (SP-TTN, dostarczony na znakach tymczasowych I-PDVF).
Konstrukcja.
Czteromiejscowy górnopłat zastrzałowy o konstrukcji mieszanej: kompozytowo- metalowej.
Kadłub kompozytowy wykonany z kompozytu węglowo- epoksydowego.
Skrzydło o konstrukcji metalowej.
Statecznik poziomy o konstrukcji metalowej.
Podwozie trójkołowe z kołem przednim, stałe.
Dane techniczne Tecnam P2010 (wg [3]):
Rozpiętość- 10,3 m, długość- 7,9 m, wysokość- 2,7 m, powierzchnia nośna- 13,9 m2.
Masa własna- 710 kg, masa użyteczna max- 450 kg, masa startowa- 1160 kg.
Prędkość max- 260 km/h, prędkość przelotowa- 246 km/h, prędkość minimalna- 85 km/h, wznoszenie- 5,1 m/s, pułap praktyczny- 4570 m, zasięg- 1325 km.
Galeria
Źródło:
[1] Tecnam w Polsce.[2] Lech M."Tecnam P2010 z certyfikatem EASA". Lotnicza Polska.
[3] "Tecnam P2010. Specification & description". Tecnam.com.
[4] Mikołaj Lech - informacje.
© Copyright 2011-2024. samolotypolskie.pl - Wszelkie prawa zastrzeżone.