Tecnam P2010, 2012
(Tecnam P Twenty Ten)

Samolot sportowo- turystyczny, szkolny. Włochy.
Samolot Tecnam P2010 należący do Ośrodka Szkolenia Lotniczego Bartolini Air. Posiada znaki tymczasowe I-PDVF. (Źródło: Copyright Mikołaj Lech).
Projekt czteromiejscowego samolotu turystycznego i szkolnego Tecnam P2010 został opracowany na początku lat 2010- tych w firmie Costruzioni Aeronautische Tecnam. Konstruktorem samolotu jest prof. Luigi Pascale. Samolot po raz pierwszy został zaprezentowany w 2011 r. na  targach AERO Friedrichshafen. Prototyp wykonał pierwszy lot 12.04.2012 r., który był bardzo udany.

Po uzyskaniu certyfikatu EASA, przystąpiono do produkcji seryjnej. Do połowy 2014 r. zbudowano pierwsze 3 egz. (I-FOUR, I-EASA oraz I-PTFD).

W Polsce.

W grudniu 2014 r. do łódzkiego Ośrodka Szkolenia Lotniczego "Bartolini Air" dostarczony został pierwszy w Polsce egzemplarz samolotu Tecnam P2010 (SP-TTN, dostarczony na znakach tymczasowych I-PDVF).

Konstrukcja.
Czteromiejscowy górnopłat zastrzałowy o konstrukcji mieszanej: kompozytowo- metalowej.
Kadłub kompozytowy wykonany z kompozytu węglowo- epoksydowego.
Skrzydło o konstrukcji metalowej.
Statecznik poziomy o konstrukcji metalowej.
Podwozie trójkołowe z kołem przednim, stałe.

Silnik- typu bokser Lycoming IO-360-M1A o mocy 135 kW (180 KM).

Dane techniczne Tecnam P2010 (wg [3]):
Rozpiętość- 10,3 m, długość- 7,9 m, wysokość- 2,7 m, powierzchnia nośna- 13,9 m2.
Masa własna- 710 kg, masa użyteczna max- 450 kg, masa startowa- 1160 kg.
Prędkość max- 260 km/h, prędkość przelotowa- 246 km/h, prędkość minimalna- 85 km/h, wznoszenie- 5,1 m/s, pułap praktyczny- 4570 m, zasięg- 1325 km.

Galeria

  • Tecnam P2010 z Ośrodka Szkolenia Lotniczego Bartolini Air już na polskich znakach rejestracyjnych SP-TTN. (Źródło: Copyright Mikołaj Lech).
  • Tecnam P2010, widok ogólny. (Źródło: Tecnam.com).
  • Mikołaj Lech (założyciel strony "Tecnam w Polsce"- www.tecnamwpolsce.pl.tl) przy samolocie Tecnam P Twenty Ten. (Źródło: Foto. Grzegorz Struk via Mikołaj Lech).

Źródło:

[1] Tecnam w Polsce.
[2] Lech M."Tecnam P2010 z certyfikatem EASA". Lotnicza Polska.
[3] "Tecnam P2010. Specification & description". Tecnam.com.
[4] Mikołaj Lech - informacje.
blog comments powered by Disqus