Tecnam P2008, 2009

Ultralekki samolot sportowy. Włochy.
Samolot Tecnam P2008 (SP-WBI). Ośrodek szkolenia lotniczego Air Res Aviation. (Źródło: Paweł Hawrot via ”Tecnam w Polsce”).

Samolot sportowy Tecnam P2008 został opracowany w II połowie lat 2000- nych w firmie Costruzioni Aeronautische Tecnam. Konstruowanie tego modelu zostało rozpoczęte po przejęciu przez Tecnam hiszpańskiej firmy CAG (Composite Aircraft Group), twórcy dwumiejscowego samolotu ultralekkiego "Toxo". Podczas prac nad P2008, inżynierowie firmy Tecnam, po raz pierwszy postanowili wykorzystać w swojej konstrukcji włókno węglowe. Zastosowanie tego materiału, poprawiło w znacznym stopniu własności aerodynamiczne.

Prototyp został oblatany 30.09.2008 r. Samolot po raz pierwszy który został zaprezentowany na międzynarodowych targach Aero Friedrichshafen w kwietniu 2009 r. Dostawy samolotów seryjnych rozpoczęły się pod koniec 2009 r. Samolot Tecnam P2008 wzbudził duże zainteresowanie na rynku, stając się jednym z najlepiej sprzedających się samolotów firmy. Dostarczany jest do klientów na całym świecie, m.in. w Australii, Czechach, Francji (Aeroklub Air France zamówił 12 egz. P2008 JC), Kolumbii, Korei Południowej, Niemczech, Nowej Zelandii, Szwajcarii, USA, we Włoszech.

W 2012 r. zostały dostarczone pierwsze 2 egz. samolotu P2008 napędzanego nowym silnikiem Rotax 912iS, który wyposażony został w bezpośredni wtrysk paliwa, a także elektroniczny moduł sterowania ECU.

W Polsce.

W 2014 r. zarejestrowane były w Polsce następujące samoloty Tecnam P2008:
- SP-SORO (prywatny),
- SP-WBI, SP-WBA (Air-Res).

Konstrukcja.
Dwumiejscowy górnopłat zastrzałowy o konstrukcji kompozytowo- metalowej.
Płat składa się z centropłatu o obrysie prostokątnym oraz trapezowych końcówek. Konstrukcja płata metalowa. Klapy typu jednoszczelinowego.
Kadłub, łącznie ze statecznikiem pionowym, wykonany jako kompozytowy, głównie z włókna węglowego. Kabina zakryta.
Statecznik poziomy oraz płytowe usterzenie wysokości wykonane z metalu.
Podwozie trójkołowe z kołem przednim, stałe.

Silnik- płaski tupu boxer Bombardier Rotax 912ULS o mocy 74 kW (100 KM) lub Rotax 912is o mocy 74 kW (100 KM) albo Rotax 914 o mocy max 84 kW (115 KM).

Dane techniczne P2008 (wg [6]):
Rozpiętość- 9,0 m, długość- 6,97 m, wysokość- 2,67 m, powierzchnia nośna- 12,2 m2.
Masa własna- 367 kg, masa użyteczna max- 233 kg, masa startowa max- 600 kg.
Prędkość dopuszczalna- 268 km/h, prędkość max- 222 km/h, prędkość przelotowa- 219 km/h, prędkość przeciągnięcia- 70- 81 km/h, wznoszenie- 4,6 m/s, pułap- 4570 kg, zasięg max- 1170 km.

Galeria

  • Tecnam P2008, rysunek w trzech rzutach. (Źródło: ”Tecnam P2008. Specification & Description”).

Źródło:

[1] Tecnam w Polsce.
[2] Mikołaj Lech - informacje.
[3] "P2008 – nowy Tecnam". Lotnicza Polska.
[4] "Tecnam P2008". Lotnicza Polska.
[5] "Tecnam P-2008". SAMOLOTY.PL - wszystko o lataniu.
[6] "Tecnam P2008. Specification & Description".
[7] "Firma TECNAM dostarczyła pierwszy model P2008 z silnikiem Rotax 912iS ". Portal · dlapilota.pl
blog comments powered by Disqus